s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset ILO:n Kari Tapiola: Globalisaa…

ILO:n Kari Tapiola: Globalisaation ongelmiin ennakkoluulottomia ratkaisuja

Kari Tapiola. Kuva: Sanna Rytkönen.

– Globalisaatioon liittyvät sosiaaliset ongelmat tunnemme aika hyvin. Tiedämme, mitä on pielessä. Nyt on löydettävä vastauksia ja rakennettava siltoja ongelmien ratkaisemiseksi, toteaa Kansainvälisen työjärjestön ILO:n toimitusjohtaja Kari Tapiola. Tapiola selosti elokuun lopulla Helsingissä globalisaation sosiaalisia ulottuvuuksia käsittelevän maailmankomission taustoja ja tehtäviä. ILO:n viime marraskuussa perustaman maailmankomission johdossa ovat tasavallan presidentti Tarja Halonen ja Tansanian presidentti Benjamin Mkapa.

Arvovaltainen 21-jäseninen maailmankomissio tekee ensi vuoden alkupuolella ratkaisuehdotuksia kaikkein polttavimpiin ongelmiin. Niihin odotetaan lievennystä jo lyhyellä aikavälillä. Ryhmän aihepiiri on laajempi kuin ILO:n toimenkuva ja ulottuu muun muassa siirtolaisuutta, kehitysmaiden velkaa sekä teollisuusmaiden markkinoiden avaamista koskeviin kysymyksiin.

Maailmankomission työssä korostuu pyrkimys lopputulokseen, joka hyväksytään laajasti ympäri maailmaa.

– Yhdysvalloista on saatava mukaan toimintaan komission esitysten toteuttamiseksi niin republikaanit ja demokraatit kuin työnantajat ja ay-liike, havainnollistaa Tapiola tavoitellun yhteisymmärryksen ulottuvuuksia.

Tapiolan mukaan ILO:n työssä teknisen avun antamisen ja yhteistyön merkitys ovat kasvaneet pakotteiden ja arvostelun sijaan. Ennakkoluulottomia ratkaisuja on etsitty mm. Burmassa, jonka boikotoimista ILO on suositellut kesästä 2000 lähtien maassa laajamittaisesti harjoitetun pakkotyön vuoksi. Kampanjalla on saatu Burman sotilasjohtajat tekemään siirtoja boikotin lopettamiseksi, ja viime kesänä ILO perustikin Burman pääkaupunkiin Rangoonin toimiston edistääkseen yhteistyössä sekä Burman vallanpitäjien että opposition kanssa ”pakkotyöstä vapaiden alueiden” perustamista.

Myös Saudi-Arabiassa on ILO saanut aikaan vuoropuhelua maan johdon kanssa. Saudi-Arabia on pitkään tunnettu työelämän kansainvälisiä normeja vakavasti rikkovana valtiona.

– Vielä muutama vuosi sitten en olisi millään arvannut, että marraskuussa 2001 ILO:n edustajat neuvottelevat Riadissa kruununprinssi Abdullahin kanssa työntekijöiden osallistumisjärjestelmästä, kertoo Kari Tapiola.

Kansainvälinen ay-liike on pitkään vaatinut kansainvälisen kaupan sääntöihin ehtoa, joka antaa valtioille luvan rajoittaa työelämän perusnormeja rikkoen tuotettujen tuotteiden markkinoille pääsyä. Tapiolan mielestä tämä ns. sosiaaliklausuulin vaatimus on kuitenkin ongelmallinen, koska se on keskittänyt keskustelua työelämän normeista pakotteeseen. Esimerkkinä vaihtoehdosta sosiaaliklausuulille Tapiola mainitsee mahdollisuuden myöntää kauppaetuja työelämän perusnormit täyttäville kehitysmaille.

Lue Juhani Artton kirjoittama artikkeli kokonaisuudessaan.