ILO: Työntekijöiden oikeuksien toteuduttava myös kriisiaikana

Työntekijöiden perusoikeuksista on pidettävä kiinni myös kriisiaikoina ja paras lääke talouskriisiin ovat investoinnit ja kunnolliset työpaikat. Tätä korostettiin huomenna päättyvässä Kansainvälisen työjärjestön ILOn Euroopan ja Keski-Aasian aluekokouksessa Oslossa. SAK:sta kokoukseen osallistuu kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.
10.04.2013 10:22
SAK
Katja Lehto-Komulainen osallistuu parhaillaan ILOn kokoukseen Oslossa.

Työntekijäryhmä on korostanut kokouksessa, että ILOn jäsenmaiden – myös EU-maiden – tulee edistää työelämän perusoikeuksia vaikeinakin aikoina. Monissa EU-maissa noudatetaan nyt säästö- ja vyönkiristyspolitiikkaa. Kun säästötoimia tehdään, ne tulee toteuttaa reilulla tavalla, jotta ei estetä kriisistä toipumista eikä loukata ILOn yleissopimuksia.

Työntekijäryhmä on korostanut investointien ja kasvun aikaansaamista sekä kunnollisten työpaikkojen merkitystä. Työelämän perusoikeuksien kunnioitus on edellytys sille, että taloudellinen kasvu tapahtuu niin, että yhteiskuntarauha säilyy.

Kriisimaissa toteutetun vyönkiristyspolitiikan aikana ILOn yleissopimusten turvaamia työelämän perusoikeuksia on loukattu. ILO on tutkinut Kreikassa työehtosopimustoiminnan rakenteiden muutoksia ja todennut niissä rikotun ammattiyhdistysoikeuksia.

Työmarkkinajärjestöt kriisimaissa sivuraiteelle

Euroopan komission varapuheenjohtaja Olli Rehn osallistui kokoukseen eilen videolinkin välityksellä. Hän korosti työmarkkinaosapuolten vuoropuhelun merkitystä. ILOn pääjohtaja Guy Ryder totesi Rehnille, että monet ovat sitä mieltä, että komission ja troikan (Euroopan komissio, Euroopan keskuspankki, Maailman valuuttarahasto IMF) päätökset ovat kriisimaissa panneet työmarkkinajärjestöt ja kolmikantaisen valmistelun sivuraiteelle. Ryder kysyi, näkeekö Rehn komission toiminnalle oikeutusta. Rehn vastasi, että komissio toimii demokraattisissa vaaleissa valittujen hallitusten kanssa ja että kunkin kriisimaan hallitus on itse allekirjoittanut yhteistyösopimukset.

Työntekijäryhmässä asiaa ei nähty aivan Rehnin kuvaamalla tavalla. Monet rakenneuudistukset, joilla on heikennetty vakiintuneita työmarkkinarakenteita, koetaan tehdyiksi ”tilaustyönä” ammattiyhdistysliikkeen heikentämiseksi. Lisäksi sosiaaliturvan leikkaukset sattuvat pahiten naisiin ja lapsiin.

Huolena kasvava työttömyys

Guy Ryder korosti, että ILO keskittyy jatkossakin työelämän kysymyksiin ja kantaa huolta siitä, että Euroopan ja Keski-Aasian alueella työttömyys kasvaa. Tällä alueella työttömänä on 14 miljoonaa ihmistä ja 7 miljoonaa ihmistä elää köyhyydessä.

Bulgarian ay-liikkeen edustaja väläytti sitä, että troikan sijasta pitäisi luoda kvartetti: ILOa tarvittaisiin kipeästi mukaan, kun komissio, Euroopan keskuspankki ja IMF neuvottelevat kriisimaiden kanssa harjoitetun politiikan muuttamisesta.

Katja Lehto-Komulainen

ILOn Euroopan ja Keski-Aasian aluekonferenssin sivusto