ILO kehottaa indonesialaista Shangri-La-hotellia ottamaan takaisin vuosi sitten ulos heitetyt työntekijät

19.11.2001 11:36
SAK

Indonesian pääkaupungissa Jakartassa toimiva viiden tähden hotelli Shangri-La asetti työsulkuun vuosi sitten ammattiosastonsa puheenjohtajan erottamista protestoineet työntekijät. Työsulun aikana hotellin johto on erottanut 400 mielenosoituksia jatkanutta työntekijää. Yhtiön jyrkät toimet ovat johtaneet laajaan kansainväliseen kamppailuun syrjittyjen työntekijöiden oikeuksien palauttamiseksi.

Hiljattain Kansainvälinen työjärjestö ILO otti kantaa kiistaan esittäen hotellin johdolle työsulun lopettamista ja työntekijöiden kutsumista takaisin töihin. Järjestö puuttui tilanteeseen erityisesti sen vuoksi, että Etelä-Jakartan alueoikeus tuomitsi marraskuun 5. päivänä seitsemän ay-johtajaa yli 14 miljoonan markan korvauksiin rauhanomaisten mielenosoitusten hotellille aiheuttamista "vahingoista". ILO:n mielestä päätös, samoin kuin järjestäytyneiden työläisten mielivaltainen kohtelu rikkovat työelämän kansainvälisiä normeja, joihin Indonesia on sitoutunut.