s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihmisarvoinen työ ja työelämän…

Ihmisarvoinen työ ja työelämän muutos SAK:n edustajakokouksen pääteemoina

Eija Hietanen

SAK:n tavoitteena on inhimillinen työelämä. Työelämän ihmisoikeudet toteutuvat silloin, kun palkansaaja voi tehdä työtä hyvissä olosuhteissa ja kunnollisin työehdoin.

– Ihmisarvoisen työelämän yksi kulmakivi on se, että ihmiset saavat tehdä työtä, josta ovat ylpeitä, jossa voivat kehittyä ja johon voivat vaikuttaa. Siihen liittyy myös mahdollisuus tehdä omia valintoja, esimerkiksi työajoissa. Ammattiyhdistysliikkeen on puolestaan huolehdittava siitä, että työntekijöillä on yhdenvertaiset oikeudet toimeentuloon, sosiaaliturvaan, koulutukseen ja turvallisiin työoloihin työn tekemisen tavoista tai vaikkapa kansallisuudesta riippumatta, sanoo SAK:n kehittämisjohtaja Eija Hietanen.

Työelämän muutoksissa tarvitaan turvallisuutta. Yhä useammin törmätään tilanteisiin, jossa yritykset pyrkivät kiertämään työsuhdevelvoitteitaan käyttämällä hyväkseen mm. yrittäjä-, alihankinta tai muita niihin verrattavia toimeksiantosopimuksia. Työn teettämisen muodoista huolimatta on työn tekijällä oltava yhdenvertaiset oikeudet ja sosiaaliturvan on annettava turva muutostilanteissa.

SAK:n edustajakokoukselle esiteltävässä tavoiteohjelmassa ”Oma työ, yhteiset oikeudet” kuvataan, millainen on ihmisarvoinen työelämä ja millä keinoin siihen päästään.

Lyly Lauri

– Tarvitsemme enemmän ja parempia työpaikkoja eli kaikille tarvitaan oma työ. Painopisteenä on oltava työttömät, nuoret ja osaaminen. Kaikille työttömäksi jääneille on tarjottava joko palkkatuettua työtä, työharjoittelua tai koulutusta kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi jäämisestä. Kaikille peruskoulunsa päättäville on taattava oikeus toisen asteen koulutukseen. Myös työntekijöille on taattava mahdollisuus ylläpitää ja kehittää osaamistaan koko työuran ajan, sanoo SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.

Palkan turvattava toimeentulo

– Työstä on maksettava toimeentulon turvaava palkka. SAK:n tavoitteena on vahvistaa työehtosopimusten antamaa minimiturvaa. Esitämme, että seuraavan edustajakokouskauden aikana työehtosopimusten alimmaksi taulukkopalkaksi sovitaan vähintään 1800 euroa kuukaudessa, Lyly sanoo.

SAK:n keskeisenä tavoitteena on hyvä työ, jonka tunnusmerkistö myös tavoiteohjelmassa määritellään.

– Mitä paremmin hyvän työn tunnusmerkit täyttyvät sitä tuottavampi, laadukkaampi, kilpailukykyisempi ja inhimillisempi työpaikka on. Suomi voi menestyä vain parantamalla työelämän tasoa. Se on myös avain työurien pidentämiseen ja sitä kautta talouden tasapainottamiseen, Lyly painottaa.

Lylyn mukaan harmaata taloutta ja työehtosopimusten rikkomuksia vastaan tarvitaan nykyistä tehokkaampia toimia.

– Jotta työsuhteisiin ja työoloihin liittyvät laiminlyönnit ja rikokset saadaan aisoihin, on viranomaisresurssien kasvattamisen ohella työnantajille säädettävä vahingonkorvausten lisäksi sakkomaksu työehtosopimusten rikkomisesta. Samalla ammattiliitoille on säädettävä kanneoikeus, jotta työsuhderikkomukset saadaan kattavasti asianmukaiseen oikeuskäsittelyyn, Lyly vaatii.

Esitys SAK:n tavoiteohjelmaksi vuosille 2011-2016, liittojen edustajakokousesitykset, kokouksen ohjelma ja muuta materiaalia löytyy osoitteesta www.sak.fi/edustajakokous.