s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Työmarkkinajärjestö…

Uutinen

Ihalainen: Työmarkkinajärjestöt ja hallitus pohtimaan syksyllä vaihtoehtoja lomautusten ja irtisanomisten välttämiseksi

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen tulisi syksyllä kokoontua yhdessä pohtimaan vaihtoehtoja lomautuksille ja irtisanomisille mm. koulutuksen ja uudelleensijoittamistoiminnan kautta, esitti SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen työmarkkinajärjestöjen johtajien ns. kuusikon, pääministeri Anneli Jäätteenmäen ja valtionvarainministeri Antti Kalliomäen tapaamisessa.

– Myös kesän budjettiriihessä kaikkein tärkein keskustelu liittyy uhkaavaan suuntaan kehittyvään työllisyystilanteeseen. Muun muassa työllisyyden hoitoon kytkettävien veroratkaisujen on oltava linjaltaan oikeudenmukaisia, Ihalainen korosti.

– Epävarmojen talousnäkymien vallitessa on ollut erityisen tärkeää, että voimassa olevan tulopoliittisen kokonaisratkaisun avulla on voitu tukea kotimaista kysyntää ja työllisyyttä, ja tuoda myös talouteen lisää vakautta ja ennustettavuutta. Maltillinen tuloratkaisu ja alhainen korkotaso ovat tukeneet yritysten kykyä pärjätä ja menestyä myös huonommassa taloudellisessa tilanteessa. Tuloratkaisun henki edellyttääkin, että työnantajat myös omalta osaltaan kantavat vastuunsa työntekijöistään.

– Lyhyen tähtäimen pikavoittoja sijoittajille ja omistajille tavoittelevasta yritysstrategiasta on tullut este pitkäjänteiselle yrityksen ja henkilöstön kehittämistyölle. Yritysten pitäisi kuitenkin nyt jaksaa katsoa hiukan kauemmas. Tulevina vuosina ne tulevat vielä kipeästi tarvitsemaan osaavaa henkilöstöään, jonka kehittäminen nyt hitaamman kasvun vuosina on nähtävä investointina tulevaisuuteen.

– Tupossa päästiin viime syksynä sopimukseen uudesta instrumentista, missä uhkaava työttömyys käynnistää välittömästi toimet irtisanomisen välttämiseksi tai työntekijän sijoittumiseksi muualle työelämään. Tämän hankkeen jatkovalmistelu tulisi saada päätökseen ensitilassa.

– Työntekijöiden muutosturvallisuuden parantamisen ohella hallitusohjelma pitää sisällään myös suuren määrän muita tärkeitä, SAK:n esille nostamia kolmikantaisesti valmisteltavia kysymyksiä kuten yhteistoimintalain ja vuosilomalain uudistaminen, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen helpottaminen, työssä jaksaminen jne. Myös näiden palkansaajien kannalta tärkeiden hankkeiden valmisteluun tulisi tarttua välittömästi kesän jälkeen.