s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Työehtovalvonnan te…

Ihalainen: Työehtovalvonnan tehostamisella alkaa olla jo kiire

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Työsyrjintää ja ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttöä esiintyy monilla aloilla ja ongelmat uhkaavat entisestään kasvaa EU:n laajentuessa vappuna 2004, sillä työehtojen valvonta Suomessa vuotaa, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Rakennusliiton liittokokouksen avajaisissa Helsingissä perjantaina.

– Ulkomaalaislain kokonaisuudistus valitettavasti raukesi. Nyt on tärkeää, että uusi hallitus antaa esityksen viivyttelemättä eduskunnalle, jotta laki saadaan voimaan ensi vuoden alusta. Lain myötä luottamusmiehet saisivat tietoja työlupien ehdoista, jolloin ay-liikkeen mahdollisuudet puolustaa ulkomaalaisten työntekijöiden oikeuksia paranisivat.

– Toinen edistysaskel on työministeriön vetämän kolmikantatyöryhmän yksimielinen ehdotus alipalkkojen maksamisen kriminalisoinnista. Tämän suuntainen kirjaushan saatiin jo viime syksyn tuporatkaisuun. On rehellisten, velvoitteensa hoitavien työnantajienkin etujen mukaista, että epäterveet ilmiöt kitketään mahdollisimman tehokkaasti ja ajoissa maamme työmarkkinoilta. SAK odottaa, että halpatyövoimalla keinottelun tekeminen rangaistavaksi etenee sekin viipymättä eduskuntaan.

– Kolmas työehtovalvonnan tehostamiseen liittyvä tupossa sovittu hanke on erityisen valvontayksikön perustaminen sisäasianministeriöön. Hallitusohjelman kirjaus tältä osin on puutteellinen, sillä ohjelma puhuu vain asian selvittämisestä. Tupossa sovitut organisatoriset muutokset pitäisi saada tehdyksi jo lokakuun alkuun mennessä. Tarvittavat virat ja määrärahat kuitenkin puuttuvat kuluvan vuoden ensimmäisestä lisätalousarviosta. Eilen sisäasiainministeriö tosin asetti työryhmän selvittämään valvonnan järjestämistä elokuun loppuun mennessä.

Ihalainen korosti, että tarvittaessa poliisivaltuuksilla toimiva yksikkö on välttämätön kielteisten ilmiöiden ja harmaaseen työvoimaan liittyvän suoranaisen järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi.

– SAK edellyttääkin, että selvitys tehdään ripeästi eikä yksikön perustamisessa enää viivytellä. Tarkoitukseen on osoitettava määrärahat lisäbudjetissa niin, että henkilökunta voi aloittaa työnsä lokakuun alusta.

– Tämän ohella myös työsuojeluviranomaisten mahdollisuuksia puuttua epäkohtiin sekä viranomaisten keskinäistä yhteistyötä on parannettava. Pääurakoitsijan vastuu, etukäteisvakuuden asettaminen palkkasaatavien turvaksi ja ammattiliittojen kanneoikeuden saaminen pysyvät SAK:n tavoitteina, vaikka niistä ei toistaiseksi ole voitu kolmikantaisesti sopia. Hallitusohjelman kirjaus työmarkkinajärjestöjen oikeuksien vahvistamisesta valvonnassa antaa kuitenkin hyvän pohjan jatkaa työtä lainmukaisten palkkojen ja työehtojen takaamiseksi myös ulkomaalaisille työntekijöille.

Rakennusliiton liittokokouksen nettipalvelu