s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Samapalkkaohjelma v…

Uutinen

Ihalainen: Samapalkkaohjelma viestii päättäjien ja järjestöjen yhteisestä tahdosta tasa-arvon edistämiseen

– Hallituksen iltakoulussa illalla hyväksytty samapalkkaisuusohjelma on vahva viesti poliittisten päättäjien ja työmarkkinajärjestöjen yhteisestä tahdosta aidosti edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä ja kaventaa naisten ja miesten palkkaeroja, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen. Esitys samapalkkaisuusohjelmaksi syntyi kolmikantaisessa työryhmässä yksimielisenä viime keväänä. – SAK on omalta osaltaan sitoutunut edistämään samapalkkaohjelman toteutumista työelämässä.

Ihalainen on tyytyväinen siihen, että ohjelma kokoaa hyvin tasa-arvon eri ulottuvuudet yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Ohjelman yli kolmessakymmenessä toimenpide-esityksessä on tehtäviä sekä ministeriöille että työmarkkinajärjestöille. Työmarkkinajärjestöt ovat keskeisiä toimijoita palkkapolitiikasta ja palkkausjärjestelmistä päätettäessä. Sen sijaan työmarkkinoiden jakautuminen naisten ja miesten töihin on ilmiö, jonka lieventämiseen tarvitaan koko yhteiskunnan toimia varhaiskasvatuksesta lähtien.

– Hallitus kantaa konkreettista vastuuta tasa-arvon edistämisestä osoittamalla myös rahallisia resursseja ohjelman lukuisten hankkeiden toteuttamiseen. Pitkäjänteinen tasa-arvon edistäminen ja uudistetun tasa-arvolain valvonta edellyttävät hankekohtaisten määrärahojen lisäksi kuitenkin myös lisävirkoja sosiaali- ja terveysministeriöön. Nämä tarpeet tulee ottaa huomioon valtion budjetin tulevien vuosien määrärahakehyksiä laadittaessa, Ihalainen esittää.

Ihalainen muistuttaa, että työssäkäyvistä naisista 40 prosenttia on julkisen sektorin palveluksessa. Toivottavaa onkin, että ohjelman myötä erityisesti valtio ja kunnat ovat työnantajina esimerkin näyttäjiä segregaation lieventämisessä, määräaikaisten työsuhteiden kuriin saattamisessa sekä analyyttisten, oikeudenmukaisten palkkausjärjestelmien kehittämisessä.

– On myös erittäin tärkeää, että palkkatasa-arvon edistäminen on jatkossakin olennaisena tavoitteena työmarkkinaneuvotteluissa. Tasa-arvoa tukevan solidaarisen palkkapolitiikan aika ei ole ohi, vaikka työnantajat niin haluaisivat ajatella.

Valtioneuvoston tiedote 8.2.2006

Lisätietoja: