s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Palkansaajat mukaan…

Ihalainen: Palkansaajat mukaan EU:n pohjoisen ulottuvuuden hankkeisiin

– Euroopan unionin pohjoisen ulottuvuuden yhteistyöhankkeita kehittämässä ja niitä esittelevissä seminaareissa ovat näkyvästi olleet esille hallitukset, elinkeinoelämän järjestöt ja yritykset. Pohjoisen ulottuvuuden edistäminen niin poliittisesti kuin maitten välisessä kauppaa, liikenneyhteyksiä ja investointeja koskevassa yhteistyössä edellyttää myös kansalaisten hyväksymistä ja osallistumista. Erityisen tärkeätä hankkeiden onnistumiselle on, että yhteisyritysten työntekijät, palkansaajat ja eri maiden ay-järjestöt ovat mukana pohjoisen ulottuvuuden hankkeissa, SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen sanoi puhuessaan tänään Pohjolan ammatillisen yhteisjärjestön PAY:n hallituksen kokouksessa Helsingissä. Ihalainen toimii PAY:n puheenjohtajana tämän vuoden loppuun.

Ihalainen sanoi, että koko Itämeren alueen ammattijärjestöjen puitteissa tapahtuvaa monenkeskistä yhteistyötä on 1990-luvun lopulla kehitetty entistä tavoitteellisemmaksi. Merkittävä askel oli vuonna 1999 tapahtunut Itämeren alueen ammattiyhdistysverkoston, BASTUNin perustaminen. Verkosto toimii sateenvarjo-organisaationa Pohjoismaiden, Saksan, Puolan, Baltian maiden ja luoteisen Venäjän ammatillisille keskusjärjestöille ja edustaa tänä päivänä yli 20 miljoonaa alueen palkansaajaa.

– Monenkeskisen yhteistyön lisäksi Itämeren alueen ay-järjestöillä on paljon kahdenvälistä toimintaa. Ay-yhteistyöstä merkittävä osa on rajat ylittävää ja rajan läheisyydessä tapahtuvaa yhteistyötä. Se on usein luonteeltaan toiminnallista, molemminpuoliseen osallistumiseen pohjautuvaa. Esimerkiksi Suomen ay-liikkeellä on ollut hankkeita ja yhteistyötä Baltian maiden ja erityisesti Viron ay-liikkeen kanssa sekä Venäjän ay-järjestöjen kanssa koko maittemme rajan läheisellä alueella.

Ihalaisen mukaan ammattiyhdistysliikkeen lähialueyhteistyötä on viime vuosina kehitetty entistä institutionaalisempaan suuntaan. Pohjoisen Suomen, Ruotsin ja Norjan ammatilliset aluejärjestöt ovat perustaneet erityisen alueneuvoston rajat ylittävän yhteistyön edistämiseksi. Toiminta tapahtuu yhteistyössä ammattiyhdistysliikkeen eurooppalaisen kattojärjestön EAY:n kanssa, mutta siihen on – pohjoisen ulottuvuuden edistämisen hengessä – nivelletty mukaan myös yhteistyö Muurmanskin alueen ay-federaation kanssa. Itämeren alueella raja-alueneuvosto toimii myös eteläisen Ruotsin ja Tanskan välillä ja parhaillaan ovat suomalaiset ja virolaiset palkansaajakeskusjärjestöt luomassa Suomenlahden yli ulottuvaa raja-alueneuvostoa.

– Itämerialueen syvenevä integraatio kasvattaa tarvetta huolehtia palkansaajien eduista muuttuvissa oloissa. EU:n pohjoisen ulottuvuuden yhteistyön ja Itämerialueen yhteistoiminnan kehittämiseksi on luontevaa ja tärkeätä syventää myös PAY:n ja Venäjän ammatillisen keskusjärjestön FNPR:n yhteistoimintaa monella rintamalla eräänlaisen kumppanuussuhteen luomiseksi, Ihalainen totesi.