s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Nuorten yhteiskunta…

Ihalainen: Nuorten yhteiskuntatakuu toteutettava pikaisesti

Lauri Ihalainen

– SAK:n esittämä nuorten yhteiskuntatakuu on sisällytetty uuden hallituksen ohjelmaan. Hallituksen onkin nyt pikaisesti asetettava työryhmä laatimaan tarvittavat esitykset nuorten yhteiskuntatakuun aikaansaamiseksi, sanoi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen tänään SAK:n Nuorten vuoden päätapahtumassa Tampereella.

– Nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteena on, että jokaiselle peruskoulun päättävälle nuorelle tarjotaan ja varmistetaan jatkokoulutuspaikka ja kaikille alle 25-vuotiaille taataan joko koulutus-, harjoittelu- tai työpaikka kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nuorten ensisijainen paikka on muualla kuin työttömyyskortistossa, Ihalainen painotti.

Ihalaisen mukaan nuorten pääsemisestä kiinni koulutukseen ja työelämään on pidettävä erityistä huolta. Sukupolvenvaihdoksen kiihtyessä Suomella ei ole varaa päästään yhtään nuorta syrjäytymään työelämästä ja yhteiskunnasta. Yli 40 % työttömiltä nuorilta puuttuu ammatillinen koulutus – eli koulutuksella ja työllistyvyydellä on selkeä ja suora yhteys.

– Yhteiskuntatakuumalli ei toteudu itsestään. Sen aukoton toteuttaminen vaatii huolellista valmistelua ja tarvittavia voimavaroja sekä hyvää yhteistyötä viranomaisten, työpaikkojen ja mm. kuntien kesken, Ihalainen huomautti.

Tulevaisuuden päättäjät kohtaavat -seminaarissa puhunut Ihalainen muistutti myös ammatillisen koulutuksen ja ammattitaidon merkityksestä suomalaiselle yhteiskunnalle ja työelämälle.

– On arvokas asia, että meillä Suomessa on mahdollisuus opiskella vanhempien varallisuudesta riippumatta niin pitkälle kuin omat rahkeet riittävät. Tästä huolimatta täytyy muistaa, etteivät yhteiskuntamme pyörät pyöri pelkällä korkeakouluosaamisella. Peruspalvelujen ylläpitämiseen, hyvinvoinnin turvaamiseen ja mielihyvän tuottamiseen tarvitaan ammattitaitoisia työntekijöitä. Toivoisin, että jokainen tänäkin keväänä ammattiin valmistunut nuori olisi ylpeä osaamisestaan ja muistaisi, kuinka tärkeä hänen panoksensa ammattilaisena on, Ihalainen korosti.

Lisätietoa SAK:n Nuorten vuodesta