IG Metall vaatii 5-7 prosentin palkankorotuksia

13.12.2001 16:49

Saksassa metallityöläisten IG Metall on avannut seuraavan tes-kierroksen vaatimalla 5-7 prosentin palkankorotuksia. Liiton mukaan tuntuva nousu auttaa koko kansantaloutta torjumaan taantumaa, jonka uhka on todellinen. Lisätessään työläisten ostovoimaa kunnon palkankorotukset vahvistavat kotimaista kysyntää, mikä on tarpeen vientikysynnän heikossa suhdanteessa, järjestön puheenjohtaja Jürgen Peters perustelee.

IG Metallissa on 3,6 miljoonaa jäsentä. Saksan voimakkaimman ammattiliiton vaikutusta talouteen lisää se, että monen saksalaisen ja muunkin eurooppalaisen liiton uskotaan seuraavan IG Metallia tes-vaatimustensa asettelussa.

Kaksi vuotta sitten IG Metall tavoitteli 5,5 prosentin korotuksia ja päätyi lopulta noin 3 prosentin nousuun. Silloin talous, tuottavuus ja yritysten voitot kasvoivat nopeammin kuin viime aikoina ja lähiajan ennusteissa.

Metallin työnantajat samoin kuin ekonomistien pääosa leimasivat IG Metallin linjanvedon tuoreeltaan epärealistiseksi.