IBM:n työntekijät hyödyntävät työehtokiistassa Second Life -virtuaalimaailmaa

20.09.2007 13:33
Kuva UNI:n kokouksesta Second Lifessa. Kuva: UNI Global

IBM:n henkilökunnan ay-aktiivit paraikaa harjoittelevat työehtokamppailunsa ulottamista Second Life -virtuaalimaailmaan. Ainakin 500 ay-aktiivia 18 maasta on liittynyt hankkeeseen.

Vaikka IBM:n henkilöstön ay-aktiivien varsinaisen toiminnan Second Lifessä on määrä alkaa vasta tiistaina 25. syyskuuta, IBM-Italian työntekijöiden ammattiliitto RSU on jo yltänyt ensimmäiseen tavoitteeseensa. IBM:n Italian yksiköiden 9 000 työntekijän työehtokiista on saanut laajalti julkisuutta. Se johtuu virtuaalimaailman hyödyntämisestä tavalla, joka on ay-liikkeessä uutta.

Itse kiista koskee hyvin perinteistä asiaa, rahaa. Hiljattain IBM vastasi Italiassa työntekijöidensä pieneen palkankorotusesitykseen perumalla työntekijöiden tuottavuuspalkkiot. Ammattiliitto RSU:n mukaan päätös alensi Italian yksiköiden työntekijöiden bruttotuloa noin tuhat euroa vuodessa.

Mikä on Second Life?

Second Life -virtuaalimaailma on yhdysvaltalaisen tutkimuslaitoksen Linden Researchin vuonna 2003 perustama internetin sovellus. Siihen osallistuvien henkilöiden ja organisaatioiden määrä on noussut miljooniin ja kasvaa yhä nopeasti. Yritysmaailmasta muun muassa IBM käyttää Second Lifeä asiakaskontakteissaan ja markkinoinnissaan. Ensimmäisenä valtiona Malediivit perusti itselleen tilan Second Lifeen.

Kansainvälinen ay-federaatio UNI on avannut Second Lifen virtuaalimaailmaan oman "maailmanlaajuisen ay-toimistonsa". UNI tukee aktiivisesti IBM:n Italian yksiköiden henkilöstöä sen ajankohtaisessa työehtokiistassa.

Second Lifen virtuaalimaailmassa ay-aktiivien rakentamat hahmot, avatarit, tulevat osoittamaan mieltään IBM:n virtuaalisten toimitilojen ulkopuolella. Protestoivien virtuaalihahmojen t-paidoissa IBM leimataan kuuroksi työntekijöiden vaatimuksille. IBM:n ay-aktiivit valmistelevat painostuksensa ulottamista myös virtuaalimaailman muihin osiin.

Monelle netin käyttäjälle Second Life merkitsee ensisijaisesti uudentyyppistä sosiaalisen kanssakäymisen ja verkostoitumisen foorumia. IBM:n johdon ay-liikkeen uusi avaus Second Lifessä pakottaa harkitsemaan tarkoin seuraavia siirtojaan asetelmassa, josta yritysjohtajilla ei ole aiempaa kokemusta.

Ammattiliitto RSU:n mukaan IBM on investoinut seitsemän miljoonaa euroa Second Lifen hyödyntämiseen liiketoiminnassaan. Jättiyhtiön johdolle lienee tullut yllätyksenä, että vain muutama kuukausi virtuaalisten toimitilojen luomisen jälkeen niitä piirittävät työehtovaatimuksineen ay-aktiivien ohjaamat virtuaalihahmot.

Vuoden 2011 loppuun mennessä 80 prosenttia Yhdysvaltojen suurimmista yhtiöistä on läsnä reaalielämän ohella erilaisissa virtuaaliyhteisöissä, IBM:n web- ja monimediastrategioista vastaava johtaja Lee Dierdoff ennusti toukokuussa 2007. Hän perusti arvionsa Gartner-tutkimusyhtiön tuoreeseen selvitykseen.