IBM laajentaa harppauksellisesti Intiassa

29.06.2005 14:10

Tietokoneiden johtaviin valmistajiin kuuluva yhdysvaltalaisyritys IBM on laajentanut toimintaansa Intiassa rajusti. Vuonna 2002 sen palveluksessa Intiassa oli 6 000 työntekijää. Viime vuonna määrä ylitti 24 000 henkilön rajan ja tänä vuonna henkilökunta laajenee 14 000 työntekijällä.

Tiedot ovat peräisin IBM:n sisäiseen käyttöön tarkoitetusta muistiosta, jonka tietokonealan työntekijöitä Yhdysvalloissa organisoiva WashTech julkisti juhannusaattona. Järjestö toimii ammattiliitto CWA:n osana. WashTech muistuttaa, että 14 000 työntekijän lisäys tänä vuonna Intiassa on lähellä määrää, jolla IBM supistaa henkilökuntaansa Euroopassa ja eräillä muilla alueilla.

IBM:n palveluksessa on lähes 330 000 työntekijää 75 maassa. Intiassa IBM avasi aiemmin kesäkuussa viidennen ohjelmistojen kehittämiskeskuksensa.

Toiminnan nopea laajentaminen Intiassa tähtää sekä yhtiön aseman vahvistamiseen Intian nopeasti laajenevilla markkinoilla että tuotantokustannusten säästämiseen maailmanlaajuisesti. IBM:n asiakkaita kiinnostava ohjelmointityö maksaa Yhdysvalloissa neljä, jopa kuusi kertaa enemmän kuin Intiassa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi