s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Huutola vaatii työnantajilta v…

Huutola vaatii työnantajilta vastuullisuutta rakennemuutoksessa

Matti Huutola SAK:n valtuustossa 21.11.2003

SAK:n valtuusto 21.-22.11.2003

SAK:n hallituksen uudeksi varapuheenjohtajaksi valittu Matti Huutola vaati SAK:n valtuuston syyskokouksessa yritysten omistajilta ja johdolta vastuullista toimintaa työelämän muutoksissa.

– Työnantajilla onkin nyt etsikkoaikansa. Kysymys on siitä, ratkaistaanko rakenneongelmat hallitusti ja ottaen myös työntekijöiden asema oikeudenmukaisesti huomioon, vai suuntautuvatko yritysten omistajat ja johto vain omien etujensa maksimointiin, sanelupolitiikkaan ja vastakkainasetteluun. Jos he valitsevat kovenevan linjan ja pelkän nopeiden voittojen tavoittelun, on ammattiyhdistysliikkeenkin pohdittava omia toimia palkansaajien hyväksi, Huutola totesi.

Huutolan mukaan yrityksissä on tässä tilanteessa tehtävä kaikki sen eteen, että lomautukset ja irtisanomiset eivät ryöstäydy käsistä. Yritysten on pidettävä kiinni omasta osaavasta väestään, jotta odotettavissa olevasta suhdanteen parantumisesta voidaan aikanaan ottaa täysi hyöty irti.

– Hyvä lähtökohta yhteiskunnallisten ja taloudellisten haasteiden kohtaamiseen on jatkossakin kolmikantainen talous- ja tulopolitiikka, jolla on luotu vakautta ja ennakoitavuutta koko yhteiskuntaan. Tulopolitiikka on mielestäni jatkossakin ensisijainen vaihtoehto suomalaisen hyvinvointi- ja sopimusyhteiskunnan kehittämiselle ja palkansaajien aseman parantamiselle. Tulopolitiikan jatkamisen edellytys kuitenkin on, että sitä kehitetään edelleen ja sen rakenteita uudistetaan suuntaan, jossa eri alojen tarpeet ja mahdollisuudet otetaan huomioon entistä paremmin. Tulopolitiikan toimivuuden lisäämiseksi keskeinen keino on kehittää sekä liitto- että keskusjärjestötason jatkuvan neuvottelun järjestelmiä, Huutola painotti.

Matti Huutolan puhe kokonaisuudessaan
Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.