Huutola: Ei tarvetta heikentää työehtoja

SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola muistuttaa, että hallituksen ehdottama yhteiskuntasopimus on normaali työmarkkinaratkaisu.
08.08.2015 11:00
SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola.

– Kyse on vuoden 2017 alusta voimaan tulevasta työmarkkinaratkaisusta, jos neuvottelutulos syntyy. Tuolloin päättyy myös nykyisen keskitetyn sopimuksen voimassaolo, Huutola totesi SAK:n paikallisjärjestön kesätapahtumassa lauantaina Kemissä.

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön varapuheenjohtaja korosti, ettei vielä ole aika arvioida, syntyisikö mahdollisissa neuvotteluissa ratkaisu, jonka palkansaajat voivat hyväksyä.

– Uskon kuitenkin, että työelämän parhaat asiantuntijat eli työmarkkinaosapuolet löytävät uusia, rohkeita ja jopa yllättäviä toimia kasvun ja tuottavuuden lisäämiseksi, eikä työntekijöiden aseman ja turvan heikentämiseen ei ole aihetta.

Huutola tähdentää, että ay-liikkeen työtä on neuvotella työelämäasioista palkansaajien edun mukaisesti kaikkien hallituskokoonpanojen aikana.

– Suomalaiset ovat kyenneet neuvottelemalla ja sopien rakentamaan Suomesta yhden tasa-arvoisimmista ja oikeudenmukaisimmista yhteiskunnista. Tällä tiellä on syytä jatkaa, siksi myös nyt on syytä lähteä tavoittelemaan laajaa työmarkkinaratkaisua, vaikka työntekijöiden kannalta lähtöasetelma onkin huono.

SAK:n varapuheenjohtaja huomauttaa, että neuvottelutulosta voi arvioida vain, jos neuvottelut on käyty.

– Varmaa on kuitenkin, että palkansaajien ajaminen nurkkaan ja kohtuuttomat vaatimuksen työntekijöille johtavat huonoon lopputulokseen. Ay-liike uskaltaa ja kykenee neuvottelemaan. Jäsenistönsä turvin sillä on myös voimaa neuvotella. Selkävoittoja ei työmarkkinoilta oteta oli aika mikä tahansa, Huutola painottaa.