Holmströmin arvostelulla väärä osoite – yleissitovuus ei ole ongelma

Professori Bengt Holmström tarjoaa monimutkaiseen kysymykseen turhan yksinkertaista vastausta antaessaan ymmärtää, että työehtosopimusten yleissitovuuden purkaminen ja paikallisen sopimisen hallitsematon lisääminen olisivat keskeisiä ratkaisuja Suomen talouden ongelmiin, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.
09.12.2016 09:50
Jarkko Eloranta

Elorannan mukaan on perustavanlaatuinen väärinkäsitys väittää, että työehtosopimusten yleissitovuus on joustavien työmarkkinoiden ja työpaikoilla tapahtuvan sopimisen este.

– Holmström viittaa Ruotsiin, jossa ei ole työehtosopimusten yleissitovuutta. On kuitenkin tärkeää huomata, että käytännössä Ruotsin järjestelmä ei työehtosopimusten sitovuuden suhteen juuri poikkea Suomesta. Ruotsissa sopimusten kattavuus on toteutettu niin sanotuilla liityntäsopimuksilla.

Eloranta huomauttaa, että työehdoista neuvoteltaessa työntekijä on suhteessa työnantajaan heikommassa asemassa.

– Väite siitä, että kaikki yrittäjät ymmärtäisivät työntekijöiden arvon, ei riitä takeeksi säällisille työsuhteen ehdoille. Se kuulostaa pikemminkin paluulta torppariaikaan, jolloin työntekijän toimeentulo oli kiinni isännän armollisuudesta, Jarkko Eloranta kirjoittaa blogissaan.