Hollannin ay-liike puolustaa tiukasti sosiaaliturvaa

07.10.2004 11:22
Nederland verdient beter

Hollannin ay-liike painostaa aktiivisesti maansa hallitusta luopumaan suunnitelluista sosiaaliturvan heikennyksistä. Viime lauantaina Amsterdamissa järjestettyyn mielenosoitukseen osallistui 200 000 henkeä.

Syyskuun lopulla kampanjoijat pysäyttivät Amsterdamin julkisen liikenteen vuorokaudeksi. Aiemmin syyskuussa työt keskeytettiin päiväksi Rotterdamin satamassa, ja 50 000 protestoijaa osallistui hallituksen sosiaalipolitiikan vastaiseen marssiin. Protestilakkoja on järjestetty myös pienillä paikkakunnilla, joilla lakot ovat olleet harvinaisia.

Kamppailua organisoivat yhdessä Hollannin kolme ammatillista keskusjärjestöä, FNV, CNV ja MHP. Niitä yhdistävänä tunnuksena on "Hollanti ansaitsee parempaa". Ay-liike arvostelee hallitusta laajaan yhteisymmärrykseen perustuvan toimintamallin hylkäämisestä.

Tuoreen mielipidetutkimuksen mukaan hollantilaisten selvä enemmistö vastustaa maan hallituksen ajamia sosiaaliturvan heikennyksiä.

Sosiaaliturvan supistukset luovat ensi vuoden alkukuukausien tes-kierrokselle hankalat lähtökohdat, ay-johtajat varoittavat. Heidän mukaansa sosiaaliturvan heikennykset johtavat tes-tavoitteiden tason nostamiseen.

www.nederlandverdientbeter.nl

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto