s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hiljainen hetki työpaikoilla U…

Hiljainen hetki työpaikoilla USA:n terrori-iskun uhrien muistoksi

Ihmiset ympäri maailmaa ovat ottaneet järkyttyneinä vastaan tiedon eilisestä terrori-iskuista USA:ssa. Myös palkansaajat ja ay-liike ovat tyrmistyneitä teoista. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen ilmaisi myötätuntonsa ja osanottonsa uhrien omaisille ja koko USA:n kansalle aiemmin tänään.

Terroriteot on tuomittu ehdottomasti joka puolella maailmaa. Monissa Euroopan maissa on vastalauseena teoille syntynyt liike hiljaisen hetken viettämiseksi työpaikoilla. Palkansaaja- ja työnantajajärjestöt Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ovat kehottaneet työntekijöitä viettämään huomenna torstaina puolilta päivin yhden minuutin mittaisen muistohetken terrori-iskujen uhrien muistoksi. Saksassa ja Itävallassa niin ikään työntekijä- ja työnantajajärjestöt kehottavat työntekijöitä hiljaiseen hetkeen torstaina klo 10, Italiassa hiljainen hetki vietetään puolen päivän aikaan.

Eurooppa-tasolla työntekijöiden ja työnantajien järjestöt, EAY, UNICE ja CEEP antoivat keskiviikkona yhteisen Euroopan laajuisen suosituksen muistohetken viettämiseksi. Myös Suomessa työmarkkinajärjestöt antoivat tänään yhteisen kehotuksen järjestää työpaikoilla torstaina 13.9.2001 klo 12.00 yhden minuutin hiljainen hetki monien muiden eurooppalaisten maiden tapaan. EU:n ulkoministerit ovat puolestaan julistaneet perjantain yleiseksi surupäiväksi. Työmarkkinajärjestöt arvioivat, että työpaikoilla osallistutaan perjantain tapahtumiin esimerkiksi laskemalla liput puolitankoon.