H&M kunnioittaa työntekijöiden järjestäytymisvapautta USA:ssa

23.11.2007 12:26
RWDSU

Ruotsalainen vaateketju H&M on hyväksynyt Yhdysvalloissa työntekijöiden vapaan järjestäytymisoikeuden. Linjaus on vahvistettu H&M:n ja ammattiliitto UFCW:hen kuuluvan RWDSU:n välisessä sopimuksessa.

H&M on sitoutunut siihen, ettei se yritä vaikuttaa työntekijöidensä järjestäytymishaluun. Yhdysvaltojen yksityisen sektorin työnantajien joukossa tällainen asenne edustaa pientä vähemmistöä. Ay-federaatio UNI:n mukaan peräti 92 prosenttia yksityisyrityksistä velvoittaa järjestäytymishaluiset työntekijänsä osallistumaan suljettuihin tilaisuuksiin, joissa ay-liikettä mustamaalataan.

Sopimus takaa RWDSU:lle oikeuden neuvotella H&M:n Manhattanilla toimivien myymälöiden yli tuhannen työntekijän työehdoista sillä ehdolla, että työntekijöiden enemmistö allekirjoittaa edustusoikeuden järjestölle myöntävän lomakkeen. Tämän ehdon täytyttyä hyväksyntä vaaditaan vielä kansalliselta työsuhdelautakunnalta NLR:ltä. RWDSU:n puheenjohtaja Stuart Appelbaum pitää selvänä, että NLR tyytyy enemmistön kantaan.

- Kunnioittaessaan työntekijöiden järjestäytymisoikeutta H&M näyttää muille kauppaketjuille hyvää esimerkkiä, Appelbaum sanoo.

H&M toimii 28 maassa. Sen palveluksessa on 60 000 työntekijää. H&M kuuluu niin kymmeniin monikansallisiin yhtiöihin, jotka ovat ay-järjestöjen kanssa tehdyissä sopimuksissa sitoutuneet työelämän perusnormien kunnioittamiseen kaikkialla maailmassa.