Hämärämiehet kuriin

Harmaa talous on nyt pinnalla paitsi todellisessa elämässä myös fiktiivisessä kirjallisuudessa. Keskiviikkona julkaistiin Veli-Pekka Hännisen korruptiosta kertova Hämärämies-romaani. Paneelissa keskusteltiin siitä, miksi Suomessa ei hyvästä tahdosta huolimatta saada aisoihin harmaata taloutta.
26.09.2013 08:42
SAK:n ekonomisti Erkki Laukkasen mukaan Suomi toimii kuin veroparatiisit, koska osakkeiden omistajuutta pystyy meillä peittelemään.

Hallituksen harmaan talouden ja talousrikollisuuden kuudes torjuntaohjelma tähtää siihen, että veronkierrosta saataisiin vaalikauden aikana leikattua 300–400 miljoonaa pois.

SAK:n ekonomisti Erkki Laukkanen arvioi paneelikeskustelussa, että tavoite voisi olla kunnianhimoisempikin, sillä tutkimuksen mukaan veromenetykset veronkierrosta ovat noin viisi miljardia euroa vuodessa.

– Mutta hyvä näin, sillä aiemmin ei euromääräisiä tavoitteita tiettävästi ole asetettu. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että myös tämä vaatimaton tavoite jää saavuttamatta, Laukkanen totesi.

Osakkeiden omistus saatava viranomaisten tietoon

Hän pitää suurena puutteena sitä, että hallitusohjelman lupaus osakkeiden hallintarekisterin viranomaisjulkisuudesta on edelleen lunastamatta. Hallintarekisteri on järjestely, jonka taakse osakkeen todellinen omistaja voi piiloutua ja jättää verot maksamatta muun muassa myyntivoitoista.

– Tämä suomalaisen eliitin sosiaaliturva maksaa meille joka vuosi satoja miljoonia ja tekee Suomesta veroparatiiseihin rinnastettavan valtion, sanoi Laukkanen.

Laukkanen paheksuu sitä, että Suomi on luvannut olla näissä asioissa avoimuuden kärkimaita, mutta ei ole osallistunut keskusteluun, jota omistamisen julkisuudesta on käyty niin Euroopan unionissa kuin teollisuusmaiden järjestön OECD:nkin piirissä.  Laukkasen mukaan Suomen linjan täsmentäminen asiassa olisi nyt paikallaan.

Tilaajavastuulaki kaipaa uudistusta

Laukkanen toi esiin myös SAK jo pitkään vaatiman tilaajavastuulain kokonaisuudistuksen. SAK:n tavoitteena on koko alihankintaurakoiden ketjun kattava ketjuvastuu, jollainen esimerkiksi Hollannissa on käytössä. Nyt tekeillä oleva tilaajavastuulain uudistus ei sitä kuitenkaan tule esittämään, koska työnantajapuoli haluaa jatkaa nykysäännösten pohjalta.

– Meidän mielestämme todellinen tilaajavastuu edellyttää sellaista kokonaisuudistusta, jossa aukaistaan myös eräitä verolakeja, työsopimuslaki ja laki julkisista hankinnoista, Laukkanen painotti.

Paneelikeskusteluun osallistuivat Erkki Laukkasen lisäksi Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen, verohallinnon ylitarkastaja Pekka Muinonen ja kirjan kirjoittaja Veli-Pekka Hänninen.

SAK on mukana harmaata taloutta torjuvassa yhteiskunnallisessa kampanjassa. Kampanja näkyy ja kuuluu vielä tämän ja ensi viikon ajan radiossa, elokuvissa ja aikakauslehdissä.

Kenen tulevaisuutta rahoitat?