Halonen arvosteli globalisaation hyötyjen epätasaista jakoa

21.09.2004 15:59
Tarja Halonen YK:n seminaarissa New Yorkissa

Maailman johtajat lupasivat neljä vuotta sitten YK:ssa puolittaa köyhyyden vuoteen 2015 mennessä. Tästä muistutti presidentti Tarja Halonen maanantaina New Yorkissa YK:n "Reilu globalisaatio" -seminaarissa. Tilaisuudessa esiintyi lukuisia valtion päämiehiä, jotka uudistivat sitoumuksensa köyhyyden puolittamiseen.

"Uskomme, että globalisaatio voisi ja pitäisi toimia kaikkien ihmisten tulevaisuutta kirkastavana voimana", Halonen sanoi. "Valitettavasti nykyinen globalisaatio on kaukana tästä lupauksesta ja suorastaan moraalisesti väärin sekä poliittisesti kestämätöntä."

Globalisaatio tarjoaa suuria mahdollisuuksia, mutta tällä hetkellä sen hyödyt on jaettu hyvin epätasaisesti, samoin sen kustannukset, Halonen arvosteli.

Globalisaation muuttaminen reiluksi vaatii hänen mukaansa muun muassa nykyistä tehokkaampaa ja vahvempaa monenkeskistä järjestelmää. "Aika on kypsä YK:n laajalle uudistamiselle."

Monenkeskisen järjestelmän tehtäviin kuuluu järjestää säällistä työtä kaikille, Halonen korosti. "Ihmiset jatkavat työn perässä liikkumista ja tulojensa lähettämistä kotimaihinsa. Sen vuoksi tarvitsemme myös monenkeskisen kehyksen ihmisten liikkumiselle yli rajojen."