Hallitus vie perheiltä pahimmillaan tuhansia euroja

SAK:laisille perheille on luvassa vähemmän särvintä leivän päälle, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Esimerkiksi Oskarin perheessä pelkästään sunnuntaityön korvausten leikkaaminen laskee tuloja 2000 eurolla vuodessa.
16.09.2015 13:10 karhu admin
Palkansaajien ostovoima laskee keskimäärin vajaat kolme prosenttia. Ala- ja yksilökohtaiset erot ovat kuitenkin suuria.

Hallituksen esittämän pakottavan lainsäädännön, leikkausten ja veronkorotusten vaikutuksia on vaikea arvioida täsmällisesti, sillä ala- ja yksilökohtaiset erot ovat suuria. Se voidaan kuitenkin sanoa, että vaikutukset kohdentuvat sattumanvaraisesti ja ovat jo siksikin epäoikeudenmukaisia.

Esimerkiksi arkipyhien palkattomuus ja sairausajan, sunnuntain sekä ylitöiden korvausten leikkaaminen heikentää palkansaajien ostovoimaa keskimäärin hieman alle kolme prosenttia. Joillakin aloilla ansiotaso saattaa pudota huomattavasti enemmän, jopa kuusi prosenttia.

Palkansaajista kukaan ei selviä hallituksen leikkausesityksistä kuivin jaloin. Ankarimmin säästöt ja työehtojen heikennykset koskettavat julkisella sektorilla työskenteleviä, epäsäännöllisiä työaikoja, sunnuntaitöitä ja ylitöitä tekeviä. Myös paljon sairastaville on luvassa ankeammat ajat.

Sairauspoissaoloja on naisilla miehiä enemmän ja SAK:laisilla enemmän kuin STTK:laisilla ja akavalaisilla. Myös alakohtaiset vaihtelut ovat suuria. Esimerkiksi yksityisillä palvelualoilla naisilla on keskimäärin 12 sairauspäivää vuodessa, kunta-alalla lähes 17 ja teollisuudessa 18. Teollisuuden naistoimihenkilöillä sairauspäiviä on keskimäärin kuusi.

Oskarin perheen talous kiristyy

Koville joutuvat lapsiperheet, joihin iskevät muun lisäksi päivähoitomaksujen korottaminen. Omakotitalossa asuvaa rokottaa kiinteistöveron korottaminen ja omistusasujaa asuntolainan korkovähennysoikeuden leikkaaminen nopeutetussa aikataulussa. Myös ajoneuvoveroa korotetaan.

Perhe, jossa molemmat vanhemmat tekevät säännöllisesti sunnuntaina töitä, voi menettää sunnuntaityöstä saadun korvauksen leikkaamisen takia 2 000 euroa vuodessa. Näin laski tullissa työskentelevä Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n jäsen Oskari oman perheensä kohdalta. Hän lähetti laskelmat Palkkatyöläinen lehdelle.

Oskari arvioi, että hänen perheensä osalta vuosiansioihin tulee noin 10–15 prosentin nettopudotus, kun kaikki leikkaukset, maksujen korotukset ja työehtoihin tulevat muutokset huomioidaan. Se vetää vakavaksi perheen, jossa vanhempien yhteenlasketut tulot ovat noin 65 000 euroa vuodessa. Asuntolainaa heillä on 150 000 euroa.

Pirjo Pajunen