s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallituksen veropäätökset enna…

Hallituksen veropäätökset ennakoituja (13.1.2000)

– Hallitus on aiemmin ilmoittanut, että veronkevennykset ovat mahdollisia, jos palkkalinja työmarkkinoilla säilyy maltillisena. Kun keskeisten ammattiliittojen palkkavaatimukset ovat nyt tiedossa, hallitus on katsonut mahdolliseksi päättää veronkevennyksistä ja estää palkkaverotuksen kiristymisen. Nyt tehdyillä päätöksillä hallitus lähinnä torjuu veroasteen nousua, toteaa SAK:n pääekonomisti Pertti Parmanne.

Parmanteen mukaan suhdannepolitiikan näkökulmasta pidättyvyys veronkevennyksissä on perusteltua. Kun talouskasvu jatkuu varsin vahvana myös alkaneena vuotena, mittavat veronkevennykset voisivat johtaa talouden nopeaan ylikuumenemiseen. Onkin tarpeen käyttää kertyviä verotuloja valtionvelan lyhennykseen ja investointeihin tulevaisuuden varalle.

– Ratkaisu vaikuttaa eri tulotasoilla verraten neutraalisti. Pienituloisille tärkein veronkevennys on kunnallisverotuksen ansiotulovähennys. Työllisyyskehityksen vauhdittamiseksi olisi ollut tarpeen painottaa rohkeammin koko kevennysvara pieni- ja keskituloisiin, mitä useat asiantuntijat ovat suositelleet, Parmanne huomauttaa.

– Kuntien palvelujen turvaamiseksi on puolestaan välttämätöntä, että kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen korotuksesta kunnille aiheutuva verotulojen menetys korvataan täysimääräisesti.

Pertti Parmanteen mielestä veropäätös selkiinnyttää neuvottelutilannetta. Hänen mukaansa onkin arvioitavissa, etteivät kevennykset vaikuta liittojen palkkavaatimuksiin, joissa jo olikin ennakoitu veronkevennyksiä.

– Kun hallituksen veropäätökset ovat nyt tiedossa, vastuu palkkaneuvottelujen etenemisestä on selkeästi työmarkkinaosapuolilla. Työnantajilta odotetaan nyt pikaisia uusia palkkatarjouksia, jotta lähipäivinä syntyisi sopimuksia, Parmanne toteaa.

Lisätietoja: osastopäällikkö Pertti Parmanne, (09) 7721 310