s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallituksen vero- ja investoin…

Uutinen

Hallituksen vero- ja investointipaketti tukee merkittävästi ostovoimaa ja työllisyytta

Viialainen Matti

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Hallituksen tänään julkistama vero- ja investointipaketti tukee merkittävällä tavalla suomalaisten ostovoimaa ja työllisyyttä.

Palkansaajien ostovoima nousee palkankorotusten ja veronkevennysten ansiosta vähintään seitsemän prosenttia sopimuskauden aikana. Ensi ja seuraavana vuonna ostovoima nousee vuosittain noin 2,5 prosenttia.

Hallituksen veropaketti painottuu pienituloisiin, kuten SAK on edellyttänyt. Myös uuden pienituloisia suosivan vähennyksen käyttöönotto palvelee ostovoimaa, kotimaista kysyntää ja työllisyyttä. On myös tärkeää, että kuntien verotuottoihin vaikuttavat kevennykset kompensoidaan kunnille täysmääräisesti.

Investointipakettiin sisältyvien kahden suuren infrastruktuurihankkeen &#;8211 Lahti-Luumäki rataosan sekä Lappeenranta Imatra moottoritien – aikaistaminen on myönteistä. Nämä investoinnit tukevat sekä työllisyyttä että teollisuuden investointeja Itä-Suomessa.

Tämänpäiväiset ratkaisut toteuttavat osaltaan myös sopimukseen sisältyvät valtiovallan velvoitteet mm. harmaan talouden torjunnan tehostamiseksi.

SAK:n yksityiskohtaisemmat laskelmat tuloratkaisuun sisältyvien palkankorotusten ja veropäätösten vaikutuksista palkansaajien ostovoimaan esitellään SAK:n toimittajatilaisuudessa torstaina 2.12. klo 9.

Lisätietoja neuvottelutuloksesta osoitteessa www.sak.fi/tupo.

Hallituksen kannanotto 29.11.2004 saavutettuun tulopoliittista sopimusta vuosille 2005-2007 koskevaan neuvottelutulokseen