s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallituksen varauduttava liike…

Hallituksen varauduttava liikenne- ja energiahankkeiden aikaistamiseen

Konduktööri. Kuva: Ville Juurikkala

Valtiovarainministeriön ehdotus valtion vuoden 2009 talousarvioksi sisältää odotetusti veronkevennyksiä vihdoin myös palkansaajille. Kuluvana vuonna väliin jäänyt ansiotuloverojen kevennys toteutuu valtiovarainministeriön ehdotuksen perusteella ensi vuonna kohtuullisen suurena, mutta kevennyksiä olisi ollut perusteltua työllisyys- ja oikeudenmukaisuussyistä painottaa edes jossain määrin pieni- ja keskipalkkaisille. Tämänkin ratkaisun jälkeen ostovoimakehitys jää riippumaan suuresti hintojen nousuvauhdista.

Suhdannetilanteen muuttuminen puoltaa kansantaloudelle keskeisten liikenne-, energia- ja muiden julkisten hankkeiden harkittua aikaistamista. Nyt käynnissä olevien suurten rakennushankkeiden päättyminen vapauttaa rakennusalalle voimavaroja, joiden hyödyntäminen esimerkiksi kehäradan rakentamisessa olisi perusteltua. Tehdyt veroratkaisut eivät yksin riitä palauttamaan luottamusta talouden kehitykseen.

Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen on ilmeisesti ennakoitu jo vähittäiskaupan hinnoittelussa, sillä elintarvikkeiden hinnat ovat kuluvana vuonna nousseet Suomessa selvästi muuta euroaluetta nopeammin. Ruoan hinnannousu ja vähittäiskaupan keskittyminen edellyttäisivät kilpailupolitiikan tehostamista Suomessa.

Työssäkäyvien lapsiperheiden kannalta hallituksen vero- ja maksupolitiikan nettovaikutus jäänee vaatimattomaksi. Energiaverojen sekä asiakasmaksujen korotukset syövät suuren osan nyt päätettyjen veronalennusten ja sovittujen palkankorotusten hyödystä.

Vähimmäisturvan tuntuvan parantamisen ohella hallituksen olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota myös palkansaajien sosiaaliturvan kehittämiseen, painottaen nopeaan työllistymiseen tähtääviä toimia. Kansainvälinen suhdannekehitys antaa aihetta varautua heikommankin työllisyyskasvun aikaan.