s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hallituksen päätös Finnveran v…

Hallituksen päätös Finnveran verovapaudesta oikea

Matti Viialainen

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös myöntää verovapaus koko Finnvera Oy:n toiminnalle on tervetullut ja oikea. Päätös ilmentää hallituksen aktiivista otetta elinkeinopolitiikkaan. Tästä on annettava kiitosta sekä ministeri Mauri Pekkariselle että Eero Heinäluomalle. Pitkään valmisteltu asia sai nyt vihdoin myönteisen ratkaisunsa.

Päätös edesauttaa sekä Suomen vientiä että alentaa kotimarkkinoilla toimivien yritysten riskirahoituksen hintaa. Molemmat ovat hyviä asioita myös työllisyyden edistämisen ja työntekijöiden näkökulmasta. Tähän asti Finnveran vientitakuut ovat verovelvollisuuden takia olleet monissa tapauksissa kilpailijamaita kalliimpia ja verot ovat rasittaneet myös kotimaan rahoitusta. Veroetu on nyt luonnollisestikin siirrettävä täysimääräisesti hinnoittelun alentamisen kautta asiakkaille.

Hallituksen ratkaisu on erityisen merkillepantava vastaantulo suurimmille suomalaisille vientiyhtiöille, kuten esimerkiksi Nokialle. Toivottavasti yhtiöt näkevät Suomen tämän jälkeen aikaisempaakin parempana toimintojensa ja pääkonttoreidensa sijaintipaikkana. Hallituksen aiemmat, suuruusluokaltaan vielä isommat ratkaisut, kuten yhtiöveroprosentin alentaminen ja varallisuusveron poisto, edistävät toivon mukaan samoin yhtiöiden pysymistä ja niiden investointeja Suomessa.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen 040 760 6250