Hallituksen kova arvovalinta: Aikuiskoulutus alas

SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen on hämmästynyt hallituksen kaavailuista sulauttaa ammatillinen aikuiskoulutus nuorten ammatillisen koulutuksen yhteyteen. Käytännössä kyse on aikuiskoulutuksen alasajosta.
15.06.2015 15:50
Mikko Koskinen

– Kirjauksina raja-aitojen ja päällekkäisyyksien poistaminen kuulostaa kovin modernilta ja hienolta ajatukselta. Käytännössä on kuitenkin niin, että ammatillisessa koulutuksessa nuorilla ja aikuisilla on ollut ja tulee olemaan toisistaan erilaiset tarpeet, Koskinen kirjoittaa sanomalehti Kalevan Yläkerta-palstalla.

Nuorten ammatillisissa perustutkinnoissa olennaista on antaa nuorille ammattitaidon lisäksi riittävät yleissivistävät valmiudet. Lisäksi opintojen aikana nuoret tutustuvat työelämään työssäoppimisjaksojen aikana.

Aikuisten ammatillinen koulutus on puolestaan tarjonnut työelämässä jo oleville valmistavaa koulutusta ja tutkintoja, joilla edistetään työntekijän työmarkkinakelpoisuutta. Koskinen korostaa, etteivät työttömyysetuudellakaan opiskelevat aikuiset tarvitse työelämään tutustuttamista vaan osaamisensa päivittämistä ja kehittämistä.

– Kun aikuisten ja nuorten tarpeet ovat erilaiset, niin miksi hallitus lähti toteuttamaan ammatillisen koulutuksen uudistusta nimenomaan aikuiskoulutuksen asemaa horjuttamalla, Mikko Koskinen kysyy.

Mielenosoitus koulutuksen puolesta tänään kello 16

Opetuksesta, tieteestä ja kulttuurista esitetään hallitusohjelmassa leikattavan yhteensä 681 miljoonaa euroa. Summa on noin kymmenen prosenttia koko opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan budjetista. Koulutuksen sopeutustaakkaa kasvattavat lisäksi muun muassa opintotuen leikkaukset ja päivähoidon asiakasmaksujen korotukset.

Hallitusohjelman koulutusleikkauksia vastaan osoitetaan mieltä tänään maanantaina kello 16 alkaen Helsingin Kansalaistorilla. Lukiolaisten Whatsapp-keskustelusta alkunsa saaneeseen tapahtumaan on Facebookissa ilmoittautunut jo yli 10 000 osallistujaa.

Kansalaistorilla kuullaan muun muassa asiantuntijoiden puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä. Mielenosoitukseen ehtii vielä illansuussakin, sillä Kansalaistorin ohjelman jälkeen mielenosoittajat lähtevät liikkeelle kello 17.30. Marssi kulkee Mannerheimintietä ja Aleksanterinkatua pitkin Senaatintorille.

Lisätietoja mielenilmauksesta Facebookissa ja Twitterissä tunnuksella #oppinutsuomi.