Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Google Suomi, SAK ja Demos Hel…

Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Uutinen

Google Suomi, SAK ja Demos Helsinki yhdistävät voimansa löytääkseen ratkaisuja elinikäiseen oppimiseen

Google Suomen ja SAK:n yhteistyössä etsitään elinikäiseen oppimiseen ratkaisuja, jotka eivät jättäisi ketään yhteiskunnassa ulkopuolelle. Oppimisen mahdollistaminen läpi elämän on kriittinen haaste hallituksille, mutta myös yrityksille ja työyhteisöille ympäri maailman.

Google Suomi ja Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö SAK yhdistävät voimansa löytääkseen ratkaisuja elinikäiseen oppimiseen. Työhön kuuluu taustatutkimus, asiantuntijahaastatteluja sekä työpaja. Loppuraportti ja tulokset julkaistaan vuoden 2019 alussa. Työtä fasilitoi ajatushautomo Demos Helsinki.

Hannu Jouhki

– Sekä SAK että Google haluavat, että ihmiset voisivat joustavasti oppia uusia työelämätaitoja – taustastaan ja elämäntilanteestaan riippumatta. Teknologinen kehitys on muuttanut työelämässä tarvittavia taitoja vauhdilla, sanoo Hannu Jouhki SAK:lta.

SAK:n johtaja Jouhki huomauttaa, että Suomessa on edelleen noin 600 000 työikäistä ihmistä pelkän perusasteen koulutuksen varassa. Heistä töissä käy vain 43 prosenttia.

– Pitäisi ehtiä kehittää digitaitoja, opiskella tekoälyä ja ennakoida, mitä tulevaisuudessa tarvitaan. Ei ole tietenkään kohtuullista ajatella, että yksilöllä on tähän nyt riittävästi tukea, Jouhki sanoo.

Konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn viimeisimmän tutkimuksen mukaan hallituksen, yritysten ja muiden sidosryhmien on kasvatettava koulutusmahdollisuuksia, jotta noin 230 000 ihmistä voi vuosittain saada uudelleenkoulutusta Suomessa. Tutkimuksessa arvioidaan, että automaatio ja tekoäly voivat luoda Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa sekä 1,8–3,0 prosentin BKT-kasvun vuoteen 2030 mennessä.

– Olemme innoissamme mukana tässä yhteistyössä selvittämässä, kuinka voimme kehittää yksilöiden jatkuvaa oppimista Suomessa, kertoo Google Suomen maajohtaja Antti Järvinen.

– SAK auttaa meitä ymmärtämään erilaisten työntekijöiden arkea ja työyhteisöjen roolia. Myös kaikki työpaikat tarvitaan mukaan investoimaan jatkuvaan oppimiseen, Järvinen sanoo.

Digitaitojen kehittäminen on tärkeää, mutta teknologia voi auttaa myös tekemään oppimisesta saavutettavampaa.

McKinseyn tutkimus ennustaa, että ainakin teknologisille, luoville ja kognitiivisille taidoille riittää tulevaisuudessa kysyntää. Teknologia kehittyy kuitenkin nopeasti, mikä tekee tulevaisuuden taitovaatimusten ennakoimisesta vaativaa, jopa mahdotonta.

– Harvalla päättäjällä oli 1990-luvulla visiota siitä, että koodaaminen olisi pitänyt viedä opetussuunnitelmaan silloin eikä vasta 2010-luvulla, Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Julia Jousilahti toteaa.

Jousilahti iloitsee siitä, että jatkuvan oppimisen tarve on tunnistettu laajasti yhteiskunnassa, erilaisten toimijoiden tasolla. Vielä iloisempi hän on ainutlaatuisesta yhteistyöstä Googlen ja SAK:n välillä.

– Näyttää siltä, ettei jatkuvan koulutuksen haastetta ratkaista vain julkisen sektorin tai nykyisten koulutusinstituutioiden avulla. On kokeiltava täysin uusia yhteistyön muotoja, Jousilahti sanoo.

Yhteistyöprojektin loppuraportti valmistuu tammikuussa 2019. Googlella ja SAK:lla on erilaisista taustoistaan huolimatta useita yhdistäviä teemoja, joista ponnistaa. Tavoitteena on löytää konkreettisia työkaluja, joilla elinikäistä oppimista voidaan tukea niin yksilön, työyhteisöjen kuin yhteiskunnan tasolla.

– Digitaitojen kehittäminen on tärkeää, mutta teknologia voi auttaa myös tekemään oppimisesta saavutettavampaa. Näissä ratkaisuissa Google on todellinen edelläkävijä, SAK:n Hannu Jouhki toteaa.