s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset EY-tuomioistuin: kilpailutetta…

EY-tuomioistuin: kilpailutettaessa ei aina tarvitse valita halvinta tarjousta

Kuva: Ville Juurikkala

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen tuoreen ratkaisun mukaan Helsingillä oli oikeus valita bussiliikennettä koskevassa tarjouskilpailussa halvimman tarjoajan sijasta sellainen liikkeenharjoittaja, jonka bussit saastuttivat ja melusivat halvimman tarjouksen tehneen liikkeenharjoittajan busseja vähemmän. Ratkaisuaan tuomioistuin perustelee mm. EU:n perustamissopimuksen ympäristönsuojeluartiklalla.

Kyseessä on SAK:n lakimiehen Jari Hellstenin mukaan merkittävä ennakkopäätös.
– Nyt tehtiin periaatelinjaus, jonka mukaan aina ei tarvitse valita halvinta tarjousta. On selvää, että tämän päätöksen perusteella ympäristönäkökohdat kirjataan julkisten hankintojen kilpailuttamista koskeviin hankintadirektiiveihin.

Ay-liikkeen mielestä hankintadirektiiveissä olisi ympäristönäkökohtien lisäksi huomioitava myös työehto- ja työsuojelukriteerit sekä kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimukset. Hankintadirektiivejä ollaan parhaillaan uudistamassa. Ne tulevat syksyn mittaan niin ministerineuvoston kuin EU-parlamentin käsittelyyn.

Tapauksessa olivat vastakkain Concordia Bus Finland Oy AB ja Helsingin kaupunki yhdessä tarjouskilvan voittaneen HKL-Bussiliikenteen kanssa. EY-tuomioistuimeen tapauksen vei Korkein hallinto-oikeus saadakseen siitä ennakkotapauksen vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja teletoiminnan alan hankintoihin. KHO jatkaa nyt asian käsittelyä EY-tuomioistuimen päätöksen pohjalta.