EUT: Homofobisten lausuntojen sivuuttaminen saattaa ilmentää työsyrjintää

Euroopan unionin tuomioistuin EUT on tänään antanut ennakkoratkaisun bukarestilaisen jalkapalloseuran FC Steauan osakkaan homofobisista lausunnoista. Ennakkoratkaisun mukaan seura on saattanut syyllistyä syrjintään työhönotossa, koska se ei selkeästi irtisanoutunut seuran osakkaan kommenteista.
25.04.2013 15:57
Euroopan unionin tuomioistuin

Osakas oli kommentoinut tiedotusvälineille ammattilaisjalkapalloilijan mahdollista siirtymistä FC Steauan riveihin mm. näin:

– Vaikka Steaua pitäisi sulkea, en ottaisi joukkueeseen homoseksuaalia. Minun perheessäni ei ole tilaa homolle ja Steaua on minun perheeni.

EUT:n ennakkoratkaisu (pdf) perustui EU:n yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevaan direktiiviin. Ratkaisun mukaan kansallinen tuomioistuin voi kääntää todistustaakan niin, että FC Steauan on pystyttävä todistamaan, ettei sillä ole syrjiviä työhönottoperusteita. Sen todistaminen on EUT:n mukaan mahdollista seuran päättävien elinten kannanotoilla, joissa irtisanoudutaan seuran johtajana esiintyneen osakkaan homofobisista lausunnoista.

Oikeustieteen tohtori Jari Hellstenin mukaan EUT:n ratkaisulla on merkitystä myös Suomessa.

– EU:n direktiivin mukaisesti Suomen yhdenvertaisuuslaki kieltää muun muassa seksuaaliseen suuntautumiseen ja ikään liittyvät syrjivät työhönottoperusteet. EUT:n ennakkoratkaisun mukaan työnantajan edustajan julkisuudessa esittämät lausunnot voivat ilmentää työnantajan tosiasiallisia työhönottoperusteita, vaikka edustajalla ei olisi mitään virallista asemaa työhönotossa.

Myös häirintä voi olla syrjintää. Häirinnällä tarkoitetaan tarkoituksellista tai tosiasiallista haitallista käytöstä tai lausuntoja, joilla loukataan toisen henkilön tai ihmisryhmän arvoa tai luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri.

EUT:n ennakkoratkaisua oli pyytänyt Bukarestin vetoomustuomioistuin. FC Steauan toiminnasta oli tuomioistuimelle tehnyt valituksen romanialainen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava ACCEPT-järjestö.