s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Euroopan palkansaajat koolla S…

Uutinen

Euroopan palkansaajat koolla Sevillassa: Työelämän kehittämiseen saatava vauhtia

EAY:n Sevillan-kongressin tunnus

(SAK, STTK, AKAVA) Eurooppalaiset palkansaajajärjestöt ovat parhaillaan koolla Espanjan Sevillassa, jossa Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY (European Trade Union Confederation ETUC) pitää edustajakokouksensa 21.-24.5.

Sevillan kokouksessa keskustellaan muun muassa työelämän kehittämishankkeista, sillä viimeisten parin vuoden aikana niin työaikoja, vuokratyötä kuin yhteistoimintamenettelyjä koskevat EU-tason hankkeet ovat pysähtyneet. Komissio ei ole tehnyt niistä esityksiä eivätkä jäsenmaiden ministerit päätöksiä.

Niin ikään työmarkkinajärjestöjen EU-tasolla käytävä vuoropuhelu työelämän kehittämiseksi tarvitsee sysäyksen. Palkansaajat haluavat vahvistaa EU-tason neuvottelu- ja sopimusjärjestelmiä. Tavoitteena on saada työmarkkinaosapuolten sopimukset sitoviksi.

Sevillan kokouksessa käsitellään laajasti myös joustoturvaa (flexicurity). Palkansaajat vaativat joustoturvaan tasapainoa ja tyrmäävät yksipuoliset työsuhdeturvan heikennykset. Työnantajien joustovaatimusten rinnalla täytyy keskustella myös työpaikkojen laadun parantamisesta, pätkätöistä sekä työn ja perhe-elämän yhdistämisestä.

Euroopan komissio on antanut joustoturvaan liittyen niin kutsutun vihreän kirjan työoikeuden tulevaisuudesta. Palkansaajajärjestöt ovat arvostelleet vihreää kirjaa yksipuoliseksi, koska siinä tavoitellaan työsuhdeturvan heikentämistä ja epätyypillisten työsuhteiden laajempaa käyttöä.

Sevillan kongressi linjaa eurooppalaisten palkansaajien näkemykset lukuisiin muihinkin kysymyksiin. Suomalaiset keskusjärjestöt ovat erityisen tyytyväisiä koulutuksen laatua painottavista linjauksista. Sevillan päätöksillä palkansaajat ovat myös ilmastonmuutoksen torjunnan eturintamassa.

Neljän vuoden välein pidettävässä kokouksessa linjataan EAY:n toimintaa seuraaviksi vuosiksi, sillä kongressi on EAY:n ylin päättävä elin. Kokoukseen osallistuvat Suomesta keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA.

Euroopan palkansaajien keskusjärjestöön EAY:hyn kuuluu 81 eurooppalaista keskusjärjestöä 37:ssä Euroopan maassa sekä 12 eurooppalaista ammattisihteeristöä. Yhteensä EAY:n jäsenjärjestöihin kuuluu noin 60 miljoonaa palkansaajaa. EAY on perustettu vuonna 1973.