Euroopan komissio: Vapaa liikkuminen ei saa vaarantaa sosiaalisia oikeuksia

15.04.2011 11:48
Kuva: Media Images Online Oy

Euroopan komission keskiviikkona julkistama ohjelma sisämarkkinoiden toiminnan parantamiseksi sisältää kohdan, joka vastaa myönteisellä tavalla eurooppalaisen ay-liikkeen vaatimuksiin. Komissio lupaa muokata lähetettyjen työntekijöiden direktiivin soveltamista niin, että sosiaaliset oikeudet eivät tulevaisuudessa vaarannu. Komissio uskoo, että se lisää sosiaalista yhteenkuuluvuutta unionin sisällä.

Aloite ottaa huomioon arvostelun, jota ay-järjestöt ovat esittäneet EY-tuomioistuimen useita ratkaisuja kohtaan. Tuomioistuin on tehnyt päätöksiä, jotka ovat heikentäneet ay-järjestöjen mahdollisuuksia puolustaa solmimiaan työehtosopimuksia ja niiden soveltamisalaa. Ratkaisut ovat korostaneet EU:n vapaan liikkumisen periaatteita sosiaalisten oikeuksien kustannuksella, ay-järjestöt ovat arvostelleet.

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n ja Ruotsin LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin luonnehtii komission aloitetta tärkeäksi askeleeksi eteenpäin pyrittäessä sovittamaan yhteen sosiaalisia ja muita oikeuksia. Ruotsissa siinä on ollut ongelmia muun muassa niin sanotussa Lavalin tapauksessa, Lundby-Wedin toteaa. Tapauksessa vastakkain olivat latvialainen rakennusyritys, joka ei noudattanut rakennusalan työehtosopimusta, ja sopimusta puolustaneet ruotsalaiset ay-järjestöt.

EAY:n pääsihteeri John Monks pitää komission halua puuttua lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin hyvänä. Koko direktiivin uudistaminen olisi tosin Monksin mielestä parempi vaihtoehto kuin pelkästään direktiivin soveltamisen muuttaminen sosiaalisia oikeuksia vahvistavalla tavalla.