s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset EU:n uskottavuus vaatii sitout…

EU:n uskottavuus vaatii sitoutumista sosiaalisiin ja työelämän uudistuksiin

Lauri Ihalainen

SAK:n Ihalainen sosiaalihuippukokouksessa Lontoossa

– Euroopan unionin poliittinen kriisi ja uskottavuusvaje on huolestuttavaa. Takaiskuja on tullut useita. Yksi näistä oli EU:n arvoja ja toimintaa linjaavan perustuslaillisen sopimushankkeen pysähtyminen. EU tarvitsee nykyaikaisen ja yhteistyötä vahvistavan perustuslaillisen sopimuksen. Eurooppa tarvitsee myös palveludirektiivin, joka kunnioittaa kansallisia työehtosopimuksia ja joka ei johda epäterveeseen kilpailuun työehdoilla, sanoi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen tänään sosiaalihuippukokouksessa Lontoossa.

Ihalaisen mukaan EU tarvitsee myös uutta keskinäistä luottamuspääomaa &#;8211 kansallisesta pikkupolitikoinnista on siirryttävä koko Euroopan työllisyyden, kilpailukyvyn ja sosiaalisen kehityksen parannustalkoisiin.

– Kasvun, kilpailukyvyn ja työllisyyden paraneminen ei ole vastakohta sosiaalisemman Euroopan rakentamiselle; sosiaalinen Eurooppa tukee tuottavuutta ja työllisyyttä. Euroopan talouden vahvistaminen ei kuitenkaan voi jäädä kylmien markkinavoimien varaan. Uskottavuuden lisäämiseksi tarvitaan ihmisten työ- ja arkielämään liittyvää sosiaalisiin ja työelämäuudistuksiin sitoutumista. Tarvitaan arkipäivän Eurooppa-politiikkaa, joka saa palkansaajaperheiden tuen. Sosiaalisen Euroopan purkaminen – jota pyrkimystä on – johtaisi siihen, että palkansaajat kääntäisivät EU:lle selkänsä, Ihalainen sanoi.

Ihalaisen mukaan erityisen vaarallista olisi se, että työntekijöiden keskeisiä sosiaalisia perusoikeuksia kuten neuvottelu-, sopimus- ja työtaisteluoikeuksia ryhdyttäisiin kaventamaan. Viimeaikaiset, joskin yksittäiset esimerkit tässä suhteessa antavat aiheen huoleen.

– Suomi on pyrkinyt rakentamaan oman globaalikilpailussa pärjäämisen strategiansa hyvän kolmikantayhteistyön toimintapolitiikan varaan. Tulokset ovat olleet varsin hyviä ja osoittaneet myös sen, että taloudellinen kilpailukyky, vakaa työmarkkinapolitiikka ja sosiaalinen uudistustyö voidaan rakentaa toisiaan tukevaksi politiikkalinjaksi. Tätä linjaa tulisi edistää myös EU-tasolla, Ihalainen sanoi.

– EAY on valmistautunut tähän sosiaaliseen huippukokoukseen huolella ja suurin toivein. Tästä on osoituksena vastuullisesti laadittu ja yhteistyön kättä tarjoava tavoiteasiakirja. EAY:n tavoitteena on aikaansaada työmarkkinaosapuolten kesken uusi pidempiaikainen kehyssopimus työelämää, tasa-arvoa, osaamista ja sosiaalisia kysymyksiä koskevista asioista, Ihalainen sanoi.

Työmarkkinaosapuolet mukana pohtimassa sosiaalisen Euroopan kehittämistä Lontoon sosiaalihuippukokouksessa

Sosiaalisen Euroopan tulevaisuutta pohdittiin maanantaina 24.10. kolmikantaisessa sosiaalihuippukokouksessa Lontoossa. Huippukokoukseen osallistuivat eurooppalaisten työmarkkinaosapuolten, Euroopan komission sekä Euroopan unionin puheenjohtajamaatroikan edustajat. Huippukokouksen oli kutsunut koolle unionin nykyisen puheenjohtajamaan, Englannin pääministeri Tony Blair.

Huippukokouksen tavoitteena oli selvittää työmarkkinaosapuolten näkemyksiä sosiaalisen Euroopan rakentamisesta. Kokoukseen osallistuivat mm. Euroopan komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso, Itävallan liittokansleri Wolfgang Schüssel, Suomen pääministeri Matti Vanhanen, työministeri Tarja Filatov sekä sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen. Lisäksi kokoukseen osallistuivat palkansaajien ja työnantajien eurooppalaisten kattojärjestöjen, EAY:n ja UNICE:n puheenjohtajat.

Suomalaisista palkansaajakeskusjärjestöistä huippukokoukseen osallistuvat SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen, Akavan puheenjohtaja Risto Piekka ja STTK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Risto Kousa.