EU:n teollisuuspolitiikan huomioitava työntekijät

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka arvioi, että elinkeino- ja teollisuuspolitiikan merkitys on nousemassa Euroopan unionin agendalla. Hänen mukaansa EU:n teollisuuspolitiikassa on paljon hyvää, mutta sen tulee ottaa paremmin huomioon työntekijöiden tarpeet.
05.08.2013 12:25
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka.

Björkbackan mukaan teollisuuden rakenteiden murroksia on ennakoitava nykyistä paremmin. Näin niistä johtuvia haittoja, kuten työttömyyttä, voidaan minimoida paremmin.

– Työnantajien olisi panostettava työntekijöiden osaamiseen entistä vahvemmin antamalla mahdollisuuksia työssä oppimiseen tai kouluttautumiseen. Näin työntekijän olisi helpompi siirtyä esimerkiksi rakennemuutoksissa työpaikkansa sisällä tehtävästä toiseen. Jos työpaikka katoaa, osaava työntekijä myös työllistyy helpommin uuteen työpaikkaan.

Björkbackan mukaan teollisuuspolitiikkaan vaikuttavat myös muut EU:n toiminta-alueet.

– Eurooppaan tulisi saada kokonaisvaltainen teollisuuspoliittinen strategia, jossa analysoidaan myös EU:n muiden politiikkojen vaikutukset perinteisen teollisuuden toimintamahdollisuuksiin ja uusien alojen syntyyn.

Pia Björkbacka oli keväällä asiantuntijavaihdossa FinUnionsin toimistolla Brysselissä. FinUnions on SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen edustusto, jonka kautta järjestöt valvovat suomalaisten palkansaajien etua EU:ssa.