EU:n talouskoordinaatio sivuuttaa lainsäädäntötien

– Talouspolitiikan koordinaation nimissä tehdään nyt EU:ssa päätöksiä, jotka vaikuttavat palkansaajien asioihin jopa enemmän kuin työelämädirektiivit, muistuttaa palkansaajakeskusjärjestöjen yhteisen Brysselin toimiston FinUnionsin johtaja Marianne Muona.
26.09.2012 16:44 karhu admin
FinUnionsin johtaja Marianne Muona on huolissaan siitä, että talouspolitiikan koordinaation nimissä tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat palkansaajiin.

Näin EU:n komissio ulottaa valtaansa muun muassa palkanmuodostukseen ja koordinaation kautta kaappaa valtaa työmarkkinajärjestöiltä sekä Euroopan parlamentilta ja neuvostolta, jotka normaalisti säätävät työelämädirektiiveistä.

Muonan mukaan työelämädirektiivien valmistelussa kuullaan työmarkkinajärjestöjä ja lähtökohtaisesti niillä on aina mahdollisuus neuvotella direktiivin sisällöstä, jolloin komissio tekee lainsäädäntöehdotuksen neuvottelutuloksen mukaisesti. Nyt ei ole annettu uusia työelämädirektiivejä, vaan talouspolitiikan koordinaation kautta vaikutetaan esimerkiksi palkanmuodostukseen ja työmarkkinauudistuksiin.

– Useissa kriisimaissa on talouspolitiikan koordinaation nimissä tehty palkanalennus- ja leikkauspäätöksiä, jotka vaikuttavat rajusti palkansaajiin.

Marianne Muona pitääkin tärkeänä, että kolmikantaista mallia voitaisiin vahvistaa myös EU:n talous- ja työllisyyskoordinaatiossa. Nyt koordinoidaan asioita, jotka kuuluvat työmarkkinaosapuolten sopimusautonomian piiriin.

EU-komission puheenjohtaja José Manuel Barroson aikana on Marianne Muonan mukaan tehty liian vähän työelämädirektiivejä ja vajetta on paikattu koordinaatiolla, joka on sivuuttanut sekä työmarkkinaosapuolet että Euroopan parlamentin.

Aino Pietarinen