EU-vaaleissa kannattaa äänestää

Ei ole yhdentekevää, mitä puoluetta EU-vaaleissa äänestää, sanoo palkansaajajärjestöjen Brysselin toimiston FinUnionsin johtaja Pekka Ristelä. Hän vastaa viiteen väitteeseen EU-vaikuttamisesta.
18.02.2014 07:06 karhu admin
Pekka Ristelä

1. EU-vaaleissa kannattaa äänestää

– Ehdottomasti kannattaa. Parlamenttiin valittavat ovat tärkeitä eurooppalaisia vaikuttajia. Suurin osa EU-lainsäädännöstä syntyy siten, että komission esitykselle tarvitaan jäsenmaiden hallituksia edustavan neuvoston lisäksi myös parlamentin hyväksyntä. Parlamentin jäsenet vaikuttavat muutosesityksillään siihen, missä muodossa lait lopulta hyväksytään.

2. EU-parlamentti ei päätä työelämän asioista

– Kyllä päättää. Esimerkiksi työturvallisuudesta ja lähetettyjen työntekijöiden oikeuksista on nähty parlamentissa tiukkoja äänestyksiä.

3. Puolueita tärkeämpiä ovat henkilöt

– Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi työelämän asioista päätettäessä EU-parlamentissa vaikuttavien puolueiden väliset erot näkyvät selvästi.

4. Direktiiveistä on haittaa suomalaisille työntekijöille

– Päinvastoin. Työelämän direktiiveillä estetään epäreilua kilpailua, jossa jonkun EU-maan työnantajat käyttävät heikkoja työehtoja kilpailuetuna. Esimerkiksi työaikadirektiivillä säädettävät eurooppalaiset enimmäistyöajat ovat ehdottomasti suomalaisten työntekijöiden etu.

5. Työmarkkinaosapuolilla on vaikutusvaltaa

– Pitää paikkansa. EU:n perussopimukset määrittävät monia asioita, joissa unionin toimielinten on kuultava työmarkkinaosapuolia. Myös Suomen hallitus kuulee omassa EU-asioiden valmistelussaan työmarkkinajärjestöjä. Näitä kanavia hyödyntämällä ja tiiviillä eurooppalaisella yhteistyöllä ay-liikkeellä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa EU:ssa tehtäviin päätöksiin.

Pirjo Pajunen