EU-vaaleissa äänestetään työelämän suunnasta

Yritysten vapaus hyödyntää halpaa työvoimaa vai työntekijöiden oikeudet toimeentulon turvaaviin työsuhteisiin? Muun muassa tästä linjavalinnasta on kysymys EU-vaaleissa.
25.04.2014 10:14
EU-parlamenttiin valitaan 13 edustajaa Suomesta.

Euroopan unionin päätökset vaikuttavat siihen, minkälaisin ehdoin Euroopassa tehdään työtä. EU:ssa on hyväksytty yhteisiä säännöksiä muun muassa työajoista, työelämän tasa-arvosta, työturvallisuudesta ja työntekijöiden kuulemisesta.

– Joillekin EU-päättäjille näyttää olevan työntekijöiden oikeuksia tärkeämpää tukea yritysten vapautta hyödyntää halvinta mahdollista työvoimaa. Jotkut toiset taas vastustavat kaikkia EU:n säädöksiä ihan periaatteen vuoksi ja tulevat sitä kautta ehkä tietämättään heikentämään suomalaistenkin työntekijöiden mahdollisuuksia pitää kiinni oikeuksistaan, sanoo palkansaajajärjestöjen EU-edustuston FinUnionsin johtaja Pekka Ristelä.

Tuoreimman ennusteen mukaan europarlamenttivaaleista on tulossa jännittävät. Euroopan parlamentin tilaaman mielipideilmastoa EU-maissa kuvaavan kyselyn mukaan parlamentin kaksi suurinta ryhmää ovat lähes tasoissa. Parlamentin suurimmat ryhmät ovat maltillista oikeistoa edustava EPP ja sosialistien ja demokraattien ryhmä S&D.

Ay-liikkeen vaalikone avautuu vappuna

Ehdokkaita ei kannata päästää helpolla, vaan haastaa heidät avaamaan kantojaan, Pekka Ristelä muistuttaa. Ehdokkailta voi tentata vastausta Ääniä Suomestaesimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

• Pitääkö EU:n työaikadirektiivin taata kaikille työntekijöille työaikasuoja?
  • Onko avoin ja reilu kaupankäynti parempi kuin protektionismi ja rajojen sulkeminen?
  • Miten ilmaston lämpeneminen tulisi pysäyttää, mutta samalla säilyttää työpaikat?
  • Miten veroparatiisit ja epäterve verokilpailu saadaan kuriin?
  • Pitääkö maahanmuuttajille taata tasavertaiset työsuhteen ehdot?

Palkansaajajärjestöjen yhteisen Ääniä Suomesta -vaalikampanjan vaalikone avautuu vappuna. Vaalikoneessa ehdokkaat on haastettu ottamaan kantaa muun muassa yllä listattuihin työntekijöille tärkeisiin kysymyksiin. Alueelliset vaalitapahtumat käynnistyvät vapun jälkeen, ja 5. toukokuuta julkistetaan kampanjan teettämä kysely äänestyskäyttäytymisestä.