EU suosittaa Slovenialle vähimmäispalkan leikkaamista

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY protestoi selvin sanoin EU:n puuttumista jäsenmaiden palkkoihin. Se lähetti asiasta syyskuun lopulla kirjeen Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Herman van Rompuylle ja komission puheenjohtaja José Manuel Barrosolle.
15.10.2013 13:15
SAK
Rakennustyömaa Slovenian pääkaupungissa Ljubljanassa

Unionin neuvosto laati kesällä suosituksen Slovenian talouspoliittisesta ohjelmasta ja kehotti siinä maata leikkaamaan vähimmäispalkkaansa. Slovenian ammattiliittojen keskusjärjestö ZSSS kertoo, että vähimmäispalkka maassa on nyt 599,73 euroa kuukaudessa. Se on niukasti ali aikuisen ihmisen köyhyysrajan 606 euroa.

– EU:n oikeuksien rajoituksia palkkojen alalla tulee kunnioittaa. EU:lla ei ole mitään toimivaltaa sekaantua palkkoihin (artikla 153-5); sen toimivalta laatia palkkasuosituksia yleisinä taloudellisina ohjeina on rajattu juuri siihen, suosituksiin. Kansallisiin palkkoja määrittäviin järjestelmiin ei tule kohdistaa minkäänlaista painostusta, eikä varsinkaan vähimmäispalkkoihin, sanoo EAY:n pääsihteeri Bernadette Ségol.

Palkkoja jo leikattu Sloveniassa

Suosituksessaan EU:n neuvosto arvioi Slovenian vähimmäispalkan kuuluvan Unionin suurimpiin suhteessa keskimääräisiin palkkoihin. Sloveniassa on jo toteutettu joitakin palkkojen leikkauksia viime vuosina. Silti vähimmäispalkkoja on korotettu sekä indeksin myötä että erikseen vuonna 2010, neuvosto huomauttaa.

Neuvosto edellyttääkin Slovenian varmistavan, että "palkkojen, myös vähimmäispalkan, kehitys tukee kilpailukykyä ja työpaikkojen luomista". Termit kilpailukyky ja työpaikkojen luominen tarkoittavat tässä yhteydessä vähimmäispalkkoihin kajoamista.

Halutaanko lisää työssäkäyviä köyhiä?

Bernadette Ségol kysyy, mitä EU toivoo vähimmäispalkkojen leikkauksella saavuttavansa. Se johtaisi vääjäämättä vain työssäkäyvien köyhien määrän lisääntymiseen.

– Tällaiset toimenpiteet ovat epäreiluja sekä tehottomia ja ainoastaan lisäävät EU:n ja sen kansalaisten välistä etäisyyttä. Ne eivät rakenna kasvua, ne eivät kohenna työllisyyttä, ne lisäävät alaspäin vievää kilpailua, Ségol sanoo.

ZSSS:n puheenjohtaja Dušan Semoli? muistuttaa unionia viime aikojen kokemuksista. Hän kertoo, kuinka Kreikassa leikattiin vähimmäispalkkoja 22 prosentilla helmikuussa 2012. Ainakaan työttömyyslukujen valossa maan kilpailukyky ei tunnu lisääntyneen, Semoli? huomauttaa.

EAY:n kirje (pdf)

Heikki Jokinen