Eteneminen Wal-Martin myymälöissä rohkaisi Kiinan ay-johtoa

30.10.2006 11:52

Kiinassa ammatillinen keskusjärjestö ACFTU suunnittelee järjestäytymiskampanjansa ulottamista kauppaketju Wal-Martin jälkeen tietokoneita valmistavan Dellin sekä valokuva-alan Eastman Kodakin yksiköihin. Näin kertoi äskettäin Shenzhenissä pidetyssä kansainvälisessä ay-konferenssissa järjestöä edustanut Qiao Jian.

Hänen mukaansa Kiinan virallisen ay-verkoston eteneminen Wal-Martin myymälöissä on rohkaissut ACFTU:ta muutoinkin pohdiskelemaan toimintaansa. Järjestön sisällä harkitaan jopa tähänastista sallivampaa suhtautumista työpaikka-aktiivien omiin aloitteisiin perustuvaan toimintaan, Qiao paljasti.

Wal-Martissa työntekijöiden omilla päätöksillä oli tärkeä rooli myymäläkohtaisten ammattiosastojen perustamisessa. Ratkaisuillaan he uhmasivat Wal-Martin uhkauksia erottaa ay-toimintaan liittyvät työntekijät. ACFTU puolestaan vaati Wal-Martia olemaan kostamatta ammattiosastoihin liittyneille työntekijöilleen.

Järjestäytymisen edettyä useassa myymälässä Wal-Mart antoi periksi ja ilmoitti haluavansa toimia yhteistyössä Kiinan virallisen ay-liikkeen kanssa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa sekä Kanadassa Wal-Mart yhä estää jyrkkiä otteita kaihtamatta työntekijöidensä järjestäytymistä.

Shenzhenin ay-konferenssiin osallistuneet ulkomaiset asiantuntijat korostavat, että ACFTU:n on vielä kuljettava pitkä tie ennen kuin se alkaa suhtautua myönteisesti työläisten omatoimiseen edunvalvontaan työpaikoilla. Paine sensuuntaiseen muutokseen on kuitenkin kasvanut suureksi. Näin voidaan päätellä siitä, että vuosittain Kiinassa rekisteröidään kymmeniä tuhansia työntekijöiden paikallisia protesteja.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi