Etelä-Koreassa alkoi lakko julkisen sektorin lakko-oikeuden puolesta

16.11.2004 15:07
SAK
Etelä-Korean virkamiehet lakossa. Kuva: KGEU

Etelä-Koreassa valtion virkamiehet aloittivat maanantaina lakon, jolla he kamppailevat lakko-oikeutensa puolesta. Lainsäätäjien käsittelyssä on lakiesitys, joka sallisi virkamiehille ammattiliitot mutta ei lakko-oikeutta. Eteläkorealaiset valtion virkamiehet eivät ole aiemmin olleet lakossa.

Ennen lakon alkamista maan hallitus ilmoitti, että viranomaiset soveltavat tiukkoja otteita lakkolaisiin. Työtaisteluun ryhtyminen voi johtaa jopa erottamiseen, hallitus varoitti. Jo lakon ensimmäisenä päivänä viranomaiset pidättivät kuulusteluja varten yli 140 lakkolaista, uutistoimistot raportoivat. Maan hallitus on asettanut 16 000 poliisia suojelemaan hallintorakennuksia.

Lakkolaisten ammattiliiton KGEU:n mukaan ensimmäisenä päivänä lakossa oli 45 000 henkilöä. Viranomaisten mukaan osanotto oli selvästi vähäisempää.

Ammatilliset keskusjärjestöt KFTU ja KCTU ovat luvanneet tehostaa virkamiesten työtaistelua menemällä ensi viikolla tukilakkoon. Keskusjärjestöt vastustavat lakiesitystä myös sen vuoksi, että ehdotus laajentaisi yksityisyritysten oikeutta käyttää tilapäistä työvoimaa ja vaikeuttaisi radikaalien ay-organisaatioiden toimintaa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi