Etelä-Afrikan julkisalojen lakko tuotti 7,5 prosentin palkankorotuksen

03.07.2007 13:34
SAK
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Selvä enemmistö Etelä-Afrikan julkisen sektorin lakkoon yhtyneistä ammattiliitoista on hyväksynyt hallituksen esityksen, joka korottaa palkkoja 7,5 prosenttia. Parannuksia tulee myös eräisiin etuihin, kuten työnantajien maksamiin asumistukiin ja terveydenhuoltomaksuihin.

Ennen työtaistelun alkua ammattiliitot vaativat 12 prosentin korotusta, ja hallitus ehdotti 6 prosenttia.

Enemmistön hyväksyntä hallituksen kompromissiesitykselle merkitsi 1. kesäkuuta alkaneen lakon päättymistä kesäkuun viimeisinä päivinä. Liittojen sopimien pelisääntöjen mukaan myös hallituksen viimeisen tarjouksen torjuneiden liittojen jäsenet tulevat uuden sopimuksen piiriin. Työtaistelun vetäjiin kuulunut opettajien suurin ammattiliitto ei hyväksynyt hallituksen esitystä.

Lakosta tuli Etelä-Afrikan historian pisin julkisen sektorin lakko. Sen aikana osapuolet kiistelivät yhteiskunnan toiminnalle olennaisten toimintojen ylläpitämisestä. Työnantajat irtisanoivat joukon terveydenhuollon ammattilaisia lakkoon osallistumisen vuoksi. Irtisanotut ovat kuitenkin voineet palata entisiin töihinsä.

Lakon lopettamissopimukseen sisältyy määräyksiä, joilla tulevaisuudessa turvataan yhteiskunnan toiminnalle olennaisten töiden vähimmäismiehitys.

Terveydenhuollon ammattilaisten suurimman ammattiliiton Nehawun puheenjohtaja Moluthando Mayende Sibiya pitää viime kuukausien kamppailua voittona työntekijöille, vaikka palkankorotus jäi 3,5 prosenttiyksikköä alle ay-liikkeen alkuperäisen vaatimuksen. Hän uskoo, että lakon edellä ja aikana kehittynyt julkisalojen työntekijöiden yhtenäisyys on lisännyt liittojen mahdollisuuksia vaikuttaa jäsentensä työ- ja elinehtoihin.

Eteläafrikkalaisten kommentaattoreiden mukaan lakon lopputulos ei tee kummastakaan osapuolesta voittajaa.