s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ensimmäisen vaiheen jäsenmikro…

Uutinen

Ensimmäisen vaiheen jäsenmikroja myytiin 12 121 kappaletta – SAK jatkaa jäsenmikroprojektia (23.3.1999)

SAK:n jäsenmikrokampanjan toinen vaihe on käynnistynyt. Viime kesänä aloitetun jäsenmikrokampanjan tarkoituksena on ollut tarjota SAK:laisten ammattiliittojen jäsenille ja heidän perheilleen mahdollisuus tulla mukaan tietoyhteiskuntakehitykseen.

– Kampanjasta on saatu paljon kiittävää palautetta ja kokemukset ovat olleet niin hyviä, että olemme päättäneet jatkaa kampanjaa, jäsenmikroprojektin vetäjä, SAK:n koulutussuunnittelija Hannu Rosengr n sanoo.

Rosengr nin mukaan SAK on nyt päivittänyt jäsentarjouksensa ja neuvotellut perheiden tarpeisiin tällä hetkellä sopivimman laite- ja ohjelmistokokonaisuuden internet-yhteyksineen. Olennaisena osana projektia on ensimmäisen vaiheen tapaan rahoitusjärjestely, jonka mukaan tietokone on mahdollista hankkia osamaksulla.

Yhteensä 12 121 jäsenmikroa toimitettu.

Jäsenmikrokampanjan suosio yllätti kaikki osapuolet. Ensimmäisen vaiheen laitteistoja toimitettiin jäsenistölle yhteensä 12 121 kappaletta. Peräti 76% jäsenmikron hankkineista käytti hyväkseen jäsentarjoukseen liittyvää rahoitusjärjestelyä, mistä Rosengr nin mukaan voikin helposti vetää sen johtopäätöksen, että rahoitusjärjestely oli hankinnan edellytys.

SAK:laisten liittojen jäsenistä eniten jäsenmikroja ovat hankkineet Metallin ja KTV:n jäsenet. Molemmissa oli hankkijoita hieman yli 1800. Jäsenmääriin suhteutettuna selvästi aktiivisimpia olivat puolestaan Valtion ja erityispalvelujen ammattiliiton, VAL:n jäsenet. Seuraavina tulivat Veturimiesten liitto, Ilmailualan Unioni, Suomen Merimies-Unioni ja Viestintäalan ammattiliitto.

Alueellisesti pääkaupunkiseudun osuus kaikista toimituksista oli noin 17 % ja Uusimaa/Häme/Varsinais-Suomi -alueen yhteinen osuus on 53 %. Jäsenmääriin suhteutettuna Uusimaa ja Varsinais-Suomi ovat kärjessä, mutta kolmanneksi kipuaakin hieman yllättäen Lappi. Yhtenä syynä tähän lienee se, että SAK:n jäsenmikro toimitetaan kotiin saakka koko maassa.

Vaikutuksia kotimikromarkkinoille.

SAK:n jäsenmikroprojektilla on ollut vaikutuksia myös yleisemminkin kotimikromarkkinoilla. Rosengrenin mukaan SAK:n jäsenmikron hinta pudotti nopeasti myös muiden toimittajien laitteistojen hintoja.

– Pitkäkestoisempi vaikutus näkyy siinä, että SAK:n jäsenmikropaketista tuli nopeasti standardi, jota myös muut laitetoimittajat alkoivat jäljitellä. Aiemman ”palikkaleikin” sijaan nyt koteihin tarjotaan toimivia kokonaisuuksia, Rosengr n toteaa.

Kokemukset ovat siis monella tavalla hyviä sekä Suomesta että muista Pohjoismaista, joissa kaikissa ay-liikkeellä onkin jäsenmikroprojektit käynnissä. Toiminta lähti käyntiin Ruotsista, Suomi seurasi perässä ja nyt kampanjat ovat käynnistyneet myös Tanskassa ja Norjassa. Hannu Rosengren arvioi, että ensi syksyyn mennessä Pohjoismaissa on yhteensä lähes satatuhatta ay-liikkeen kautta hankittua tietokonetta.

Uusi paketti entisten toimittajien kanssa.

Hyviin kokemuksiin nojautuen SAK on päättänyt jatkaa projektia nykyisten yhteistyökumppanien kanssa. Jäsenmikroprojektin laitevalmistaja on Hewlett-Packard Oy, kokonaisvastuullinen toimittaja sekä huolto- ja tukipalvelujen tarjoaja ICL, internet- ja sähköpostiyhteydet toimittaa Sonera Oy ja kielikurssi- ja sanakirjaohjelmat Promentor Solutions Oy. Muut valmiiksi asennetut ohjelmistot ovat Microsoftin.

– Projektin toinen vaihe käynnistyy välittömästi ja koneiden toimitukset aloitetaan huhtikuun puolivälissä. Kakkosvaihe kestää kesäkuun loppuun ja laitetoimittajat ovat varautuneet noin 5000 koneen erään, Rosengren toteaa.

Huhtikuussa markkinoille tuleva paketti on peruskokoonpanoltaan aiemman kaltainen. Pääpaino paketin valinnassa on tälläkin kertaa pantu koneen luotettavuudelle, turvallisuudelle, edullisuudelle ja palvelun jatkuvuudelle. Paketissa on mukana 400 Mhz Pentium II PC, 17″ näyttö, tulostin, mikrofoni, kaiuttimet, sähköposti ja internet- yhteys kolmeksi vuodeksi paikallispuhelun hinnalla, tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta-, sivuntaitto-, kuvankäsittely- ja kieltenopetusohjelma, sanakirja, maantieto-ohjelma, kalenteri, virusten torjunta, 36 kuukauden takuu ja 3 kuukauden käyttöönottotuki. Paketin jäsenhinta on 13 795 markkaa tai osamaksulla 399,-/kk. Osamaksukaupan rahoitusjärjestelyistä vastaa OP-Rahoitus.

Ensimmäiseen jäsenmikroon verrattuna uuden mikron keskusyksikkö ja näytönohjain ovat tehokkaammat ja paketti on nyt mahdollista saada myös ruotsinkielisenä. Lukuisien eri toivomusten vuoksi pakettiin on myös lisätty mahdollisuus hankkia lisävarusteina skanneri, lisämuistia, ISDN-sovitin, DVD-asema ja 3D-kortti.

Lisätietoja: koulutussuunnittelija Hannu Rosengren, (09) 7721 426