Energian tuotantotuista eroon päästökauppaa korjaamalla

SAK kannustaa EU:ta ja Suomen hallitusta parantamaan päästökaupan toimivuutta. Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö painottaa, että myös energiaa tulisi pystyä tuottamaan jo lähitulevaisuudessa ilman jatkuvia tuotantotukia.
14.09.2016 06:55
SAK

– Veronmaksajien lasku uhkaa paisua kestämättömäksi, kun monenkirjavat tuotantotuet ja niiden ristiriitaiset tavoitteet eivät johda tehokkaaseen lopputulokseen. Kuluttajien ja kansalaisten kannalta parasta olisi päästä kokonaistaloudellisesti tehokkaimpaan energiajärjestelmään, pääekonomisti Olli Koski huomauttaa.

SAK vähentäisi päästöoikeuksien määrää suunniteltua nopeammin eli vuodesta 2021 eteenpäin joka vuosi 2,2 prosenttia.

– Sähkön hinta todennäköisesti nousisi jonkin verran nykyisestä, samalla muutos kuitenkin kannustaa yrityksiä investoimaan uusiutuviin energioihin. Päästöoikeuksien hinta on myös nykyisellään liian matala, Koski arvioi.

SAK painottaa, että sähkön hinnannousu ei saa heikentää suomalaisen teollisuuden toimintakykyä.

– Kansainvälisesti kilpaileville yrityksille on hyvitettävä sähkön hinnanmuutos, kunnes muut maat ovat laajalti sitoutuneet vähentämään päästöjään. Pariisin ilmastosopimuksen tultua voimaan voimme purkaa tarpeettomia tukia, Koski ehdottaa.

Pääekonomisti Olli Koski toivoo huolellisesti suunniteltua ja muutoksiin nopeasti reagoivaa teollisuus- ja energiapolitiikkaa.

– Jos päästökauppa osoittautuu huonoksi ratkaisuksi 2020-luvulla, Suomessa voidaan tuolloin turvautua teknologianeutraaleihin investointitukiin ja maltilliseen tuotantotukeen.

SAK päivitti ilmasto- ja energiapoliittiset tavoitteensa sopimaan Pariisin ilmastosopimuksen jälkeiseen aikaan.

SAK:n energia- ja ilmastotavoitteet Pariisin jälkeen.

Pääekonomisti Olli Kosken blogikirjoitus – Ovatko teollisuuden energiatuet turhia?