s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Elvytyksen oltava tuntuvaa

Elvytyksen oltava tuntuvaa

SAK:n Matti Viialainen VM:n lisätalousarvioesityksestä:

Matti Viialainen

Hallituksen on lisättävä luottamusta ja ostovoimaa kotimarkkinoilla päättämällä lisäbudjetissa välittömistä ja konkreettisista elvytystoimista. Elvyttävää politiikkaa tarvitaan, jotta Suomi ei joudu kaksoistaantumaan. Kotimarkkinoidenkin hiipuminen viennin ohella johtaisi pahenevaan työttömyyteen. Siksi hallituksen elvyttävien toimien on oltava tuntuvia. Siihen valtiontalouden vahva tila antaa pelivaraa.

Kasvu- ja elvytyspakettiin tarvitaan julkisten hankintojen aikaistamista, valikoivia toimia yksityisten investointien vauhdittamiseksi sekä lisämäärärahoja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Palkansaajien ostovoimaa tukevat aikaistetut veronkevennykset sopivat myös suhdannetilanteeseen. Sen sijaan työnantajamaksujen yksipuolisiin muutoksiin ei pidä nyt mennä, vaan ne on ratkaistava osana Kansaneläkelaitoksen ja sairasvakuutuksen rahoituksen kokonaisuudistusta.

Mm. telakat, junavaunutuotanto ja radanpito, merenkulku sekä julkinen korjausrakentaminen ja pysyvien työsuhteiden lisääminen kunnissa ja valtiolla ovat kohteita, joihin elvytystoimia on nyt suunnattava.

Lisätietoja: apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2003 lisätalousarvioksi