s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eläkettä kertyy lastenhoitoaja…

Eläkettä kertyy lastenhoitoajalta vain osalle palkansaajista

Photo: Ville Juurikkala.

Puron ehdottama kompromissiesitys toisi parannuksen

Osana viime syksynä neuvoteltua eläkepakettia pienten lasten vanhempien eläketurvaa haluttiin parantaa. Toimitusjohtaja Kari Puron eläkepaketin pohjalta laatiman esityksen mukaan kaikilta lakisääteisiltä lastenhoitoajoilta olisi alkanut kertyä työeläkettä. Akavan ja STTK:n kaadettua 20.8. Puron kompromissiesityksen, pitkällä hoitovapaalla olevat jäävät edelleen ilman työeläkkeen karttumista.

Nykyisen eläkejärjestelmän yksi ongelma on, että se kohtelee palkansaajia eri tavalla riippuen siitä, minkä eläkelain piiriin he kuuluvat ja millainen heidän työsuhteensa on. Niinpä osalle vakuutetuista palkallisen äitiysvapaajakson jatkeena oleva korkeintaan yhden vuoden mittainen palkaton poissaolo ei katkaise eläkkeen karttumista. Kaikissa eläkelaissa ei tällaista sääntöä kuitenkaan ole eikä näiden lakien piirissä oleville työntekijöille siten kartu lapsenhoitoajoilta eläkettä. Myöskään määräaikaisissa työsuhteissa työskenteleville ei lapsenhoitoaika kerrytä eläkettä.

Kari Puron kompromissiesityksen mukaan ansiosidonnaisilta hoitokausilta sekä alle kolme vuotiaan lapsen hoitovapaajaksolta olisi aina karttunut työeläkettä. Hoitovapaa-ajalta eläkettä kertyisi ikään kuin henkilö olisi tämän palkattoman jakson aikana ansainnut 500 euroa kuukaudessa.

Lisätietoja:
Muistio työeläketurvan karttumisesta lapsenhoitoajalta