s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eläkeneuvotteluja on jatkettu …

Eläkeneuvotteluja on jatkettu tänään keskiviikkona

Työeläkeuudistusta koskevat neuvottelut jatkuvat.

Työmarkkinajärjestöjen neuvotteluja työeläkkeiden uudistuksessa on jatkettu tänään. Neuvotteluja on käyty asiallisessa, ratkaisuun tähtäävässä hengessä. Hallituksen asettama takaraja yhteisen ratkaisun löytämiselle on huomenna torstaina.

Neuvotteluja on käyty koko työhistorian huomioon ottavan keskipalkkamallin pohjalta. Tänään on keskusteltu mm. siitä, laajennettaisiinko paremman karttuman ikäaluetta sosiaalipaketissa sovitusta ikävälistä 63-67. Rahoitusmallia tähän on etsitty erityisesti vastaavan ikäryhmän eläkemaksun korotuksesta. Ikääntyneiden työntekijöiden korotettu eläkekarttuma ei näin rasittaisi nuorempien ikäryhmien eläkemaksua.

Neuvoitteluissa on keskusteltu myös eläkkeiden rahastoinnin kasvattamisesta. Palkansaajapuoli on nähnyt, että suurten ikäluokkien ollessa vielä työelämässä rahastointia olisi järkevää kasvattaa ja näin varautua eläkemenojen paisumiseen lähivuosina. Työnantaja on kuitenkin vastustanut rahastoinnin lisäämistä.