s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ekonomisti Peter J. Boldt: WTO…

Ekonomisti Peter J. Boldt: WTO:n huomioitava työntekijoiden perusoikeudet

Maailman kauppajärjestön WTO:n on huomioitava ihmisoikeudet ja ympäristönäkökohdat toiminnassaan, vaati SAK:n ekonomisti Peter J. Boldt puhuessaan perjantaina ulkoministeriön järjestämässä tilaisuudessa, jossa keskusteltiin maailmankaupasta ja valmistautumisesta WTO:n neljänteen ministerikokoukseen marraskuussa Qatarin Dohassa.

Boldt korosti, että työntekijöiden perusoikeuksien kunnioittaminen edistää vapaata maailmankauppaa, estää protektionismia ja auttaa maita vaurastumaan.

– Suomalainen ay-liike ei vastusta maailmankaupan vapauttamista. Tarvitaan kuitenkin sääntöjä, jotka edistävät oikeudenmukaisen kauppajärjestelmän syntymistä. Hyödyn maailmankaupan kasvusta on jakauduttava kaikille, myös pienille ja köyhille maille ja näiden maiden köyhille ihmisille.

WTO pyrkii virallisesti oikeudenmukaiseen maailmankauppaan, mutta järjestöltä puuttuvat tämän takaavat säännöt ja toimintamekanismit.

– Taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä kehitys edellyttää WTO:n sääntöjen tarkistamista.

Peter J. Boldt muistutti, että SAK on ollut mukana muovaamassa Suomen kauppapolitiikkaa 1950-luvun lopulta lähtien.

– Ay-liikkeessä ymmärrettiin jo varhain, että maamme taloudellisen menestyksen ehtona on pääsy maailman markkinoille. Ilman kansainvälisiä sääntöjä Suomi olisi kuitenkin pienenä maana joutunut vaikeuksiin.

Suomen vaurastumisen taustalla on pohjoismainen hyvinvointimalli, jonka tukipilareita ovat kolmikantainen sopiminen, toimiva sosiaaliturvaverkko, oikeudenmukainen tulonjako ja demokraattinen päätöksentekojärjestelmä. Nämä elementit sopivat Boldtin mukaan hyvin malliksi myös maailmankauppaan.