Egyptin johto hajotti vanhan vallan ammatillisen keskusjärjestön

05.08.2011 10:02
Ahmed al-Borai

Egyptin pääministeri Essam Sharaf on hajottanut ammatillisen keskusjärjestön ETUFin, joka toimi vuosikymmeniä osana helmikuussa syrjäytetyn presidentti Hosni Mubarakin valtakoneistoa. ETUF asettui työelämän kiistoissa säännönmukaisesti työnantajien puolelle. ETUFilla on sen oman ilmoituksen mukaan 2,5 miljoonaa jäsentä.

Pääministeri teki hajottamispäätöksen työministeri Ahmed al-Borain esityksestä. Hän sai tehtäväkseen ratkaisun toimeenpanon. Hänen on nimitettävä väliaikainen elin hoitamaan ETUFiin liittyviä asioita.

Egyptiläisen julkaisun Al-Masryn mukaan vielä on epäselvää, tullaanko ETUFin tilalle perustamaan kokonaan uusi organisaatio vai rajoittuuko hajottamispäätös sen tähänastisen johdon syrjäyttämiseen ja uuden johdon valintaan rehellisillä vaaleilla. Borain valmistelema hajottamispäätös perustuu aineistoon, joka osoittaa ETUFin johdon tulleen valituksi vuoden 2006 vaaleissa vilpillisin keinoin.

Tammikuussa 2011 alkaneen kansannousun vaatimuksiin on kuulunut Mubarakin valtakoneiston purkaminen ja uusien demokraattisten hallintorakenteiden luominen. Itsenäiset ay-järjestöt perustivat pian kansannousun alettua uuden ammatillisen keskusjärjestön. Se toimii läheisessä yhteistyössä kansainvälisen ay-liikkeen kanssa.

Työministeri Ahmed al-Borai tunnetaan maailmalla työelämän asiantuntijana, jonka asiantuntemusta muun muassa Kansainvälinen työjärjestö ILO on hyödyntänyt vuosia. Viime kuukausina Egyptissä on valmisteltu hänen johtamanaan työlainsäädännön perinpohjaista uudistamista.