Egypti yhä kovana itsenäistä ay-liikettä vastaan

10.05.2010 15:58
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Egyptin presidentti Hosni Mubarak leimasi torstaina muutosta vaativat liikkeet kaaoksen lietsojiksi. Tarkkailijoiden mukaan se merkitsee kovien otteiden jatkamista oikeuksiaan puolustavia palkansaajia, itsenäistä ay-toimintaa järjestäviä aktiiveja sekä poliittista oppositiota vastaan. Puhe oli 82-vuotiaan Mubarakin ensimmäinen julkinen esiintyminen kahteen kuukauteen presidentin oltua leikkauksessa Saksassa. Mubarak esiintyi hallituksen tiukassa valvonnassa toimivien ay-järjestöjen johtajien tapaamisessa.

Mubarak korosti, että tällaisena epävarmana aikana mitään tilaa ei pidä jättää niille, jotka sotkevat muutoksen kaaokseen. Hän puhui kovin sanoin sen vuoksi, että hän pelkää opposition, poliittisten puolueiden ja työläisten liikkeiden yhteistyötä, hallituksen rahoittaman Al Ahram -ajatushautomon asiantuntija Emad Gad arvioi Christian Science Monitorissa. - Hallitus tekee kaikkensa estääkseen yhteistyön tiivistymisen.

Egyptissä lasketaan, että vuosina 2004-2008 yhteensä 1,7 miljoonaa työntekijää osallistui lakkoihin. Työtaistelut olivat mittavia erityisesti teva-teollisuudessa. Liikehdintä oli laajinta yli puoleen vuosisataan. Protestien väkivaltainen tukahduttaminen vähensi lakkojen ja niiden osanottajien määrää vuonna 2009. Lakot ovat koskeneet etupäässä palkkoja ja muita työehtoja sekä työpaikkojen menetyksiä uhanneita yksityistämisiä. Viime kuukausina myös vaatimus vähimmäispalkkojen korottamiseksi on ollut näkyvästi esillä.

Protestiliikkeiden järjestäminen on ollut vaarallista, sillä 30 vuotta voimassa ollut hätätilalaki on tarjonnut hallitukselle laajat oikeudet tukahduttaa kansalaisten liikehdintää. Pidätykset ja mielenosoitusten väkivaltaiset hajottamiset ovat olleet egyptiläisten ay-aktiivien arkea.