Edunvalvonta työpaikoilla - talkootyötä vai ei

Hämeen aluekokous esittää, että liittojen toimitsijat paneutuvat tehokkaammin työpaikkojen luottamushenkilöorganisaatioiden rapautumisen ehkäisyyn. Edunvalvojien puuttuminen työpaikalta ja työpisteistä on todellinen uhka työturvallisuudelle ja työpaikan yleiselle hyvinvoinnille ja sitä kautta myös työssä jaksamiselle.
15.11.2014 14:31
SAK

Liittojen toimitsijoiden tehtävänä on huolehtia luottamushenkilöiden valinnasta työpaikoille ja tämän tehtävän hoitamiseen on panostettava entistä enemmän. Tätä mahdollisuutta ei ole SAK:n eri toimielimillä.

Työehtosopimukset ja lait antavat mahdollisuuden työntekijöiden edustajille soveltaa, tehdä sekä valvoa sopimuksia ja lakeja työpaikkakohtaisesti.

Ammattiyhdistysliikkeen toiminta suurimmalta osalta on vapaaehtoispohjalta tapahtuvaa ”talkootyötä” työyhteisön jäsenten hyväksi. Työpaikalla tapahtuvasta edunvalvonnasta sekä työntekijöiden edustamisesta liittyvistä korvauksista on valtakunnallisesti sovittu eri aloilla.

Viime vuosikymmeninä yhteiskunnallinen elämänmuutos on ollut todella suuri. Ihmisten vapaa-ajasta kamppaillaan viihdeteollisuuden ja esimerkiksi sosiaalisen median kanssa. Poliittinen toiminta, johon myös ammattiyhdistystoiminta luetaan, koetaan vastenmieliseksi suurelta osin porvarillisen median luomien mielikuvien ansioista.

Liittojen, SAK:n ja puolueiden olisi panostettava mielikuvamainontaan, toki todellisuuteen perustuvaan, mutta kuitenkin mainonnan keinoin todellisuutta heijastavaan sellaiseen.

Parasta mainosta ovat tietysti käytännön teot ja sitä kautta ns. puskaradio, jossa ”hyvät teot” kaikuvat viestinä pitkälle. Tässä toiminnassa toimitsijat ovat ensisijaisen tärkeässä roolissa.

Tässä puskaradion toiminnassa tarvitaan edelleen ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta ja tapaamista. Tähän tarkoitukseen meillä on jo valmis organisaatio SAK:n paikallisjärjestöt, joiden säännötkin ovat tehty tähän tarkoitukseen. Paikallisjärjestöjen tehtäviä ei voi hoitaa ainoastaan sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa. Me Hämeessä olemme yksimielisiä siitä, että ay-toiminnassa tarvitaan tänäänkin toimintaa siellä missä ihmiset ovat fyysisesti läsnä. Se on paras ja vastavuoroinen tapa vaikuttavaan keskusteluun ja päätöksentekoon.

SAK:n Hämeen aluekokous