Edessä runsaasti työelämäasioita

Työaikadirektiivi on seuraavan Euroopan parlamentin kauden tärkein työelämäkysymys. Tätä mieltä olivat Kuopion SAK-päivien palkansaajien Eurooppaa hahmottelevan paneelin jäsenet.
20.10.2013 10:42 karhu admin
SAK-päivien paneelikeskustelussa hahmoteltiin palkansaajien Eurooppaa.

FinUnionsin johtaja Marianne Muona ja SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Pekka Ristelä nostivat esiin tärkeitä työelämäkysymyksiä. Sen jälkeiseen paneelikeskusteluun osallistuivat Europarlamentaarikot Liisa Jaakonsaari, Sirpa Pietikäinen, Hannu Takkula ja Tarja Cronberg. Lisäksi paneeliin osallistuivat erityisopettaja Laura Huhtasaari, kansanedustaja Erkki Virtanen ja sparraajana SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.

Melkein kaikki pitivät työaikadirektiiviä  tärkeimpänä ensi kauden työelämäasiana. Jaakonsaari varoitti, että britit ovat ajamassa työaikojen villiä länttä. Työaikadikertiivin lisäksi hän nosti esiin myös työsuojeluasiat.

Pietikäinen piti välttämättömänä alihankintaketjujen saamista kokonaishallintaan. Takkula taas muistutti, että digitaalisissa sisämarkkinoissa on löydettävä ratkaisuja.

Virtanen nosti esiin tilaajavastuun. Cronberg toivoi työaikadirektiiville menestystä, mutta kaikkein tärkeimpänä hän piti uusien työpaikkojen luomista. Hänen mukaansa nuorisotakuutakaan ei voida toteuttaa, jos ei ole työpaikkoja. Huhtasaari taas halusi keskittyä työllisyyteen omassa maassa.

Yleisö kommentoi

Paneelikeskustelu SAK_päivillä, Kuva Timo HatrikainenTilaisuudessa oli käytössä kommenttiseinä, jolle ilmestyi tekstiviestinä ja twitterissä lähetettyjä kysymyksiä ja kommentteja, joihin paneelistit välillä vastailivat.

Janne Laulumaa totesi kommentissaan, että kaikki osapuolet hyötyvät tilaajavastuusta. Tekstiviestikommentoija arvioi, että duunarinkin pitäisi ymmärtää toukokuun vaalien tärkeys. Toinen tekstiviestikommentoija totesi, että monessa Euroopan maassa olisi minimipalkkalaille kysyntää. Hän kysyikin, pitäisikö EU:n säätää minimipalkasta.

Juha Pakarinen ihmetteli, miksi ylistetään Saksan mallia. Tarvitaanko meillä matalapalkkatöitä? Kiitos ei Saksan ihannoinnille, hän kirjoitti.

Iiris Pitkäaho totesi ay-liikkeen olevan hyvin eriarvoisessa asemassa eri maissa. Mitä sille pitäisi tehdä? Ay-liikkeeseen kuuluvat ovat sitoutuneempia myös työpaikkoihin, hän kommentoi twitterissä.

Nimetön kommentoi, että toimiva julkinen sektori Euroopan tasolla on myös mahdollistaja eurooppalaiselle hyvinvoinnille. Anne arvioi kommentissaan, että nuorten syrjäytyminen maksaa todella paljon. Hänen mukaansa julkisten hankintojen tarjouspyyntöihin tulee laittaa velvoite ottaa nuoria töihin.

Aino Pietarinen